Bekijk profielpagina

Cornald Maas ontvangt cultureel Nederland op Terschelling + ook hier voetbal, maar dan anders!

NPO Cultuur nieuwsbrief
Hup Holland Hup!
Je kan er niet omheen. De televisie stikt van de oranjekleurige reclames, van de Snollebollekes juichcapes tot Wesley Sneijders bierbuik strak in trainingspak. Het Europees Kampioenschap voetballen neemt de televisie over. Ook de NPO Cultuur nieuwsbrief doet een duit in het zakje, maar dan wel op onze eigen manier: een zestal voetbalfilms die eigenlijk over heel wat anders gaan. En wees niet getreurd, er staan voldoende niet-voetbal tips in deze nieuwsbrief.
Onze tips van deze week zijn:
  1. Opium op Oerol. Cornald Maas blijft strijden vóór de culturele kunsten in het tweede digitale Oerol festival op rij.
  2. Voetbal! Maar dan anders. Denk aan een poëtische karakterschets van de keeper en de diepe maatschappelijke, verbindende rol van de sport in conflictgebieden.
  3. Vleesverlangen. Is vlees eigenlijk verslavend? Die vraag wordt gesteld in deze docu. Liefhebbers van een lekker stukje biefstuk, niet gevreesd. De documentaire is alles behalve prekerig!
  4. Serie: Outcry. Een bloedstollende true crime verhaal over een talentvolle sporter, die wordt berecht voor een misdaad die hij niet heeft gedaan. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?
  5. Serie vooruit: Bloedland. In Zuid-Afrika woedt een strijd over grote stukken land die een bloederige wending dreigt te nemen. De naweeën van de apartheid dreunen door. De EO maakte hierover een driedelige serie.
En zoals altijd onderaan nog een aantal tips van programma’s die komende week op NPO 2 extra te zien zijn.
Veel plezier!
De NPO Cultuur nieuwsbriefredactie

Opium op Oerol
Cornald Maas (VPRO)
Cornald Maas (VPRO)
Vorig jaar vertrok Cornald Maas stoïcijns in zijn uppie naar Terschelling, waar normaliter rond die tijd het Oerol festival plaats zou vinden. Hij deed daar verslag van het gemis en het daarbijbehorende verlangen naar het festival - en de podiumkunsten in het algemeen. De nieuwe versoepelingen kwamen net te laat voor Oerol, dus ook dit jaar kan niemand met de kont in het hoge helmgras en tussen de klaprozen van Terschelling ploffen. Maar Cornald keert wel terug, ditmaal toch echt met een hoopvoller vooruitzicht!
Waarom kijken?
  • De sfeer. Opium op Oerol geeft Nederland weer op zijn kneuterigst, in de gezelligste zin van het woord. Vanaf het moment dat Cornald Maas en schrijver Hanna Bervoets in de eerste aflevering van de boot gaan en op de tandem stappen, begint de reis over het eiland. Niet alleen fragmenten van optredens maar ook kleine eilandverhalen met een groot hart. Denk aan een trotse wrakken-specialist die in het water van de Noordzee een emotionele ontdekking deed over een gezonken schip tijdens de Watersnoodramp. En kok Yvette van Boven gaat op zoek naar duurzaam eten. Zo plukt ze in aflevering twee bloemetjes uit de zilte grond. En niet zonder reden, want de grond op het vaste land wordt ook steeds zilter. Zit de toekomst van ons eten in kleine, plantaardige hapjes die het zout van de stijgende zeespiegel kunnen weerstaan?
  • Cultuur en natuur. Zelden gaan de twee zo goed hand in hand als op Oerol. De makers en muzikanten maken volledig gebruik van de omgeving. Deze ruimtelijkheid geeft een extra dimensie aan de stukken en hoewel het natuurlijk gezelliger is om in het echt aanwezig te zijn, is het met de camera mogelijk nog meer afstand te overbruggen. Zo voert een spoken word jazzcombo hun stukken al reizend op, door met een bus te trekken over smalle paadjes. De relatie tussen mens en natuur, maar dan een keertje mooi. 
  • Onze eigen eindredacteur. Toevallig regisseert onze eindredacteur dit programma. Wij belden hem op wat het programma voor hem betekent. In zijn woorden: “Er is dan wel geen Oerol, toch blijft het heerlijk, de combinatie van theater, dans en natuur. Dan ontstaan er beelden die je nergens anders ziet. Bijvoorbeeld: Arthur Japin bezoekt een dans op het strand van Terschelling. Hij is echt heel geroerd. Omdat ie 1,5 geen live-optredens heeft gezien. Heel vet.”
> Kijk de eerste aflevering van Opium op Oerol HIER.
> Het overzicht van de afleveringen vind je HIER.
Voetbal voor de voetbalhaters
Ultra's van Egypte (Frederick Mansell & Laurens Samson)
Ultra's van Egypte (Frederick Mansell & Laurens Samson)
Het EK is begonnen en het toernooi wordt tot overmaat van ramp (voor sommigen) ook nog eens op NPO uitgezonden. Meer opgefokte mannetjes die over een veld rennen, minder cultuur. Zonder dollen: de redactie moet bekennen ook met plezier wat wedstrijdjes te kijken, maar het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Daarom zochten we enkele voetbalfilms uit die verder gaan dan alleen het spelletje. Want voor sommigen geldt toch echt: voetbal is leven.
Een top vijf voetbalfilms te vinden op NPO Start:
  • Keeper (2020). “Waar hij staat, groeit geen gras meer.” Zo omschreef de Uruguayaanse schrijver Eduardo Galeano ooit de tragiek van de doelmannen. Deze film van Johan Kramer is een poëtische karakterschets van de einzelgängers die de vaak ondankbare taak op zich nemen om dat ene doel te bewaken waar het eigenlijk allemaal om gaat.
  • Superjoden van Ajax (2013). Filmmaker Nirit Peled voelde zich niet op haar plek als Joodse vrouw en Israëliër. Ze ontvluchtte haar geboorteland voor een nieuw thuis in Amsterdam - om gek genoeg in de metro naar Bijlmer Arena bedolven te worden onder de vlaggetjes met davidssterren en gezang: “Joden! Joden!” Een zoektocht naar de Joodse, Israelische identiteit aan de hand van Amsterdamse supporters.
  • Team Gaza (2016) en Ultra’s van Egypte (2018). Een uit- en thuisduel van de dappere regisseurs Frederick Mansell en Laurens Samson. In beide films verschaft voetbal (jonge) mensen verbinding en een stem temidden van politieke onrust. Schrijnend is het om te zien hoe een voetballer uit Gaza tussen de wedstrijden door een schadevergoeding aanvraagt voor een bombardement op zijn huis. Bizar is de rol van ultrafanatieke voetbalfans in de strijd tegen de Egyptische dictatuur.
  • Eritrea Stars (2015). Ook de Nederlandse documentairekoning John Appel waagde zich aan een voetbalfilm. Hij volgt het nationale elftal van Eritrea, dat na een toernooi in Oeganda hun kans schoon zag aan de eeuwige dienstplicht, ongekende armoede en mensonterende praktijken in hun thuisland te ontsnappen. Ze moeten nu in Nederland hun weg proberen te vinden.
  • Voetbal is Oorlog (2018). Hoogmoed komt voor de val, ook in het voetbal. Het gaat om de familie Derks uit Groesbeek die alles op alles zet om de rivaliserende clubs uit het dorp buitenspel te zetten. Maar zo hoog als ze leken te stijgen, zo diep was ook de val. Het lijkt wel een ouderwetse gangsterfilm.
Veelzijdig stukje docu
Vleesverlangen (NTR)
Vleesverlangen (NTR)
Vlees. Vroeger iets wat je gewoon at. Tegenwoordig een moreel dilemma. ‘Zijn we massaal verslaafd aan vlees?’ is de hoofdvraag van 3Doc: Vleesverlangen. Dit persoonlijke verhaal van een “vleesjunk tegen beter weten in” begint met een discussie tussen twee ouders. Papa vindt het niet kunnen dat zij vlees eten en hun baby niet. ‘Hij krijgt toch vleesvervanger?’ oppert mama Marijn. Vrijwel direct gaan we over op een shot van versgeslachte varkens. Heftig!
Waarom kijken?
  • Neutraal. Vleesverlangen is niet bedoeld om te shockeren, maar windt er ook geen doekjes om. Hierdoor is het een eerlijke documentaire die je aan het denken zet over je eigen lusten, diervriendelijkheid en eventuele hypocrisie hierover. Maar zonder belerend te zijn.
  • Onderhoudend. Wie niet aan zelfreflectie wil doen, kijkt gewoon als vermaak. Hiervoor is Vleesverlangen uitermate geschikt. Marijn Frank is authentiek en innemend. Er zijn veel grappige en emotionele momenten. Maar als je écht niet tegen dode dieren en uiteengereten lichaamsdelen kunt, moet je misschien toch overslaan.
  • Origineel. We zien niet enkel dierenleed, zoals in veel docu’s over de vleesindustrie. Marijn laat zien dat vlees eten juist menselijk is. Zo vergelijkt ze haar vleeslust met porno, belandt bij een psychotherapeut en gaat de ultieme confrontatie aan: werken in een slachterij. Hoe eindigt dit?
> Kijk ‘3Doc: Vleesverlangen’ HIER!
Stranger than fiction...
Outcry (AVROTROS)
Outcry (AVROTROS)
De redactie heeft een keer het idee opgevat om actuele series te tippen die op dit moment op de verschillende NPO kanalen worden uitgezonden. Een ander stukje cultuur buiten de literatuur, klassieke muziek of theaterwereld om. Te beginnen met de documentaireserie Outcry, in de geest van true crime series zoals OJ: Made in America (2016).  
Outcry witness, het is de Amerikaanse term voor de eerste persoon die een kind hoort praten over mogelijk (seksueel) misbruik. Deze persoon is bovendien wettelijk verplicht melding te doen van de beschuldigingen. Zo gebeurde ook in de zaak die het onderwerp is van Outcry. Twee jonge jongens noemen de naam Greg bij het vertellen van een verschrikkelijke gebeurtenis en alle vingers wijzen onmiddellijk naar de talentvolle sporter Greg Kelley. Wat er daarna gebeurde bleek een schandalig schouwspel van gerechtelijk falen, vermorzelde dromen en slachtoffers aan alle kanten.
Waarom kijken?
  • Onwaarschijnlijk verhaal. ‘De waarheid is vreemder dan fictie’. Dit soort waargebeurde verhalen zetten deze leus altijd extra kracht bij. De fouten of gewoonweg grove gedragingen van de politie, de manipulaties en intriges, de plotwendingen: zelfs de beste schrijvers verzinnen dit niet.
  • Achteraf is het makkelijk praten, maar… het bijzondere van deze serie is dat iedereen nog middenin het proces zit. Er wordt niet teruggeblikt door archiefmateriaal en talking heads aan elkaar te rijgen. De makers zijn ingestapt toen het proces nog volop leefde onder de plaatselijke bevolking en krijgen werkelijk overal toegang toe. We zien de verdachte sporter als hij nog vastzit, als hij onverhoopt eerder vrijkomt en weer dreigt terug te gaan. We zien politieagenten stuntelen en advocaten dreigen. Het is deze onzekerheid van wat er gebeurt met alle personen die een rol spelen die de serie zo beklijvend maken.
  • Diepte en details. Het is een recente ontwikkeling: documentaires die voorheen werden gepropt in een film van anderhalf uur worden nu uitgespreid over vijf à zes afleveringen van drie kwartier of meer. Ja, je moet er even voor gaan zitten, maar dan heb je ook wat. Nu is er ruim de tijd om alle kanten van het verhaal uit te diepen, zo gedetailleerd mogelijk verslag te doen van de gebeurtenissen en eigenlijk de naam echt eer aan te doen: documenteren wat er is gebeurd.
> Kijk de eerste aflevering van zenuwslopende documentaireserie HIER!
> Het overzicht van alle afleveringen vind je HIER.
Boerenoorlogen anno nu
Bloedland (EO)
Bloedland (EO)
In een meerdelige reportageserie Bloedland onderzoekt Johan Eikelboom de strijd die woedt over een stukken land in Zuid-Afrika. Verschillende families voelen zich diep verbonden met de grond waarop ze vaak al generaties lang leven. Maar wie heeft er echt recht op? En hoe ga je om met het gevaar - de gruwelijk gewelddadige plunderingen van boerderijen - dat op de loer ligt? En hoe reageert men op de naderende herverdelingen van terrein om jarenlange achterstanden door Apartheid goed te maken? Bloedland volgt verschillende families, zwart én wit, die zich een weg banen door een nog steeds overduidelijk verscheurd land. 
Waarom kijken?
  • Onwerkelijke realiteit. Net als in Outcry is de werkelijkheid onwaarschijnlijker dan de meest fantasievolle verhalen. Mevrouw Hattingh draagt een pistool tijdens de thuisscholing van haar kinderen, haar man leert hun achtjarige zoon schieten met een AK-74 machinegeweer. “Wie moet anders mijn gezin beschermen als ik er niet ben?” Rachel Mathabatha moet dertig kilometer verderop grasmaaien in de berm. Alleen zo kan ze de koeien op haar, door de regering gegeven stukje land voeden.
  • Keiharde realiteit. Nog steeds voelt Zuid-Afrika de gevolgen van eeuwenlang rassenongelijkheid. Een kwart eeuw nadat de apartheid officieel werd afgeschaft probeert de overheid in allerijl de boel recht te trekken door allerlei zaken opnieuw en egaal onder te verdelen - waaronder dus stukken land. Voor de witte Zuid-Afrikanen voelt dit in de praktijk alsof er van hen dingen worden afgepakt. Het tegenargument laat zich raden: kan je iets afpakken wat in de eerste plaats is gestolen? Feit is dat waar het ene brandje wordt geblust het andere oplaait. Bloedland blijft relatief neutraal tussen het regelmatig openlijk racisme en probeert vooral te zoeken naar de rol van de overheid, die moet waken voor een gewelddadige oplossing van het conflict.
  • Prachtige beelden. We durven het bijna niet te zeggen met zo een serieus conflict op de voorgrond, maar: Zuid-Afrika’s natuur lijkt gemaakt te zijn om gefilmd te worden. De landgoeden, vol vlaktes, heuvels en dalen, zijn stuk voor stuk indrukwekkend. Deze pracht en praal maakt de nare taferelen die zich er afspelen des te onwerkelijker. Het is en blijft doodzonde dat dit land zo gebukt gaat onder zijn bloederige geschiedenis.
> De komende weken verschijnen de andere twee afleveringen. De eerste kijkt u HIER
Komende week op NPO 2 extra
NPO 2 extra
Voor wie nog meer kunst en cultuur wil, is er dagelijks via het themakanaal NPO 2 extra onafgebroken kunst en cultuur te zien.
Kijk HIER waar je de zender vindt op jouw televisie. 
Liever op je laptop, tablet of telefoon? Dat kan HIER.
➢ 3voor12 presenteert… Digable Planets | Zaterdag 11 juni, 23:02 uur
Terugblik op optredens en reportages van voorgaande edities van Pinkpop, het festival dat jaarlijks wordt georganiseerd in het Limburgse Landgraaf. Dit keer de baanbrekende jazzy hiphop van Digable Planets.
➢ Holland Opera: Orfeo Underground | Zondag 20 juni, 20:30 uur
Een bewerking van Claudio Monteverdi’s beroemde opera l'Orfeo (1607). Holland Opera, flamencogitarist Eric Vaarzon Morel en DJ Qbical steken de muziek van Monteverdi in een nieuw jasje.
➢ Het uur van de wolf: Morisot - Moed, storm en liefde | Maandag 21 juni, 22:11 uur
Documentaire over de klassieke zangeres Jessye Norman, die in oktober van vorig jaar overleed. Ze was vooral bekend door haar interpretaties van Wagner, Strauss, Mahler, Schubert en Bizet.
Help ons groeien!
Ken je mensen die een nieuwsbrief over de beste kunst- en cultuurprogramma’s van die week wel kunnen waarderen?
Stuur de nieuwsbrief aan hen door en laat onze lezersschare groeien!
Nog niet geabonneerd? Doe dat dan HIER.
Dat was hem weer. Tot volgende week!
Vond je deze editie leuk? Ja Nee
NPO Cultuur nieuwsbrief
NPO Cultuur nieuwsbrief

NPO Cultuur is op dit moment het grootste podium dat de Nederlandse cultuurliefhebber kan bezoeken. Wekelijks zijn er tientallen programma’s uit alle uithoeken van de sector. Van kunst tot film en van muziek tot theater. Het gaat ons zelfs soms duizelen. Om die reden tipt een gloednieuwe redactie je iedere vrijdag mooie, belangrijke of interessante programma’s van afgelopen én komende week, zodat je niets hoeft te missen.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.