Bekijk profielpagina

De zaak Shell nu al verfilmd? + (tijdelijke) exclusieve Bob Dylan content voor nieuwsbrieflezers

NPO Cultuur nieuwsbrief
Welkom!
Deze week een aantal voorbeelden van kunst die meer inzicht geeft in lastige materie. Klimaatproblematiek, racisme, of een moeder-kindrelatie. En oude teksten van Shakespeare die in nieuwe vorm weer gaan spreken. Voor de pure ontspanning nog twee muziektips:
  1. Bob Dylan, nog meer dan vorige week
  2. Louise Korthals’ prijswinnende show
  3. De Zaak Shell krachtig verfilmd
  4. BLM een jaar later
  5. Rappers met strijkers (van het Metropole Orkest)
  6. Wereldwijd geroemde Romeinse Tragedies (Shakespeare) van Ivo van Hove op tv.
Onderaan weer een aantal tips van programma’s die komende week op NPO 2 extra te zien zijn.
Veel plezier!
De NPO Cultuur nieuwsbriefredactie

Bob Dylan exclusief!
NTR
NTR
De afgelopen week stond (o.a. op NPO 2 extra) in het teken van de 80e verjaardag van Bob Dylan. Exclusief voor de nieuwsbrief zijn twee docu’s over hem nog een maand te bekijken. Daarnaast nog een ‘college’ van pop-professor Leo Blokhuis en een interessante podcast.
Vorige week tipten we al Don’t Look Back (1967), de intieme blik achter de schermen van zijn succesvolle 1965 tour. Deze week doen we daar nog een schepje bovenop met het 3,5 uur (!) durende diepte-portret No Direction Home (2005) door topregisseur Martin Scorsese, in wiens handen 3,5 uur nooit lang voelt. De documentaire beslaat “slechts” vijf jaar (1961 - 1966) van Dylans carrière. Maar het zijn precies deze jaren die het mysterie van Dylan zouden bepalen: de redelijk bleue folkzanger, die binnen een kwestie van maanden zichzelf omtoverde tot protest-poëet, de stem van een generatie, om enkele jaren later uitgekotst te worden omdat hij een keer de elektrische gitaar oppakte! En al die tijd wist niemand precies te vatten wie Bob Dylan precies was…
Kijken omdat:
  • Iedereen die aan de wieg stond van Bob Dylans succes komt aan het woord. Zij vertellen eigenlijk meer over de persoon en muzikant Dylan dan hijzelf. Goudeerlijk, soms kritisch en vol bevlogen anekdotes.
  • Het Mysterie Dylan. Er bestond veel ongeloof over zijn gedaanteverandering, van nietszeggend jochie tot wereldfenomeen. Het moest wel het werk zijn van een oeroude blues-mythe: de legende van ‘The Crossroads’, waarin bluesmuzikanten hun ziel verkopen aan de duivel op een kruispunt in Mississippi.
  • Joelende Britten. “Judas,” wordt er naar zijn kop geslingerd. En of ie niet beter kan oprotten. Er is zelfs sprake van een doodsbedreiging. Het Britse publiek was duidelijk niet klaar voor een elektrische Dylan. Scorsese knipt op verrassende wijze heen en weer tussen Dylans succesverhaal en zijn verkettering. 
Vanaf nu nog een maand op NPO Start:
> Kijk HIER No Direction Home, deel 1 (1 uur 53 min)
> Kijk HIER No Direction Home, deel 2 (1 uur 26 min)
> Kijk HIER Don’t Look Back (1 uur 30)
Overige tips rond Bob Dylan:
  • Leo Blokhuis etaleert vanuit zijn platen-inloopkast zijn liefde voor Dylan aan de hand van covers van iconische artiesten. Denk Stevie Wonder, Nina Simone en Neil Young, maar ook Boudewijn de Groot en Ricky Koole. Of wat te denken van Wim van Grijn en Hans Dagelet, diep uit de krochten van Beeld & Geluid.
  • De BOBcast, waarvan de finale-aflevering, speciaal opgenomen voor deze week, bol staat van Nederlandse odes aan Bob Dylan. Met optredens van o.a. Huub van der Lubbe, Freek De Jonge en Nico Dijkshoorn!
Prachtig poëtisch geweld van Louise Korthals
BNNVARA
BNNVARA
Volgens het Parool de beste en meest gedurfde voorstelling die Louise Korthals maakte én bekroond met de Poelifinario cabaretprijs in 2019. De registratie van theatervoorstelling ‘Alles is er’ belooft veel. Van de titel is niets gelogen: drukke bewegingen, ontroerende zinnen, vrolijke liedjes, ongemakkelijke stiltes. Het is er allemaal.
Tijdens de show koppelt Korthals het maatschappelijke debat op slimme manier aan haar persoonlijke leven, met als rode draad de moeder: Korthals als moeder voor haar kinderen, haar eigen moeder die haar op momenten verwijtend aankijkt, én moeder aarde, die volgens Korthals toch wel klaar moet zijn met ons. Verwacht geen constante harde lach, maar een intelligente show die je aan het denken zet.
Kijken omdat:
  • Fijne liedjes. Het eerste dat opvalt aan de show is de krachtige en heldere stem waarmee Korthals elk nummer even overtuigend brengt. Haar ontroerende en soms hilarische liedjes zijn een fijne afwisseling tussen de soms theatrale en intense performances.
  • Poëtische zinnen. Soms voel ik me dochter van gebroken dromen. Van een tijd die niet zal komen (…). Omgeven door een eindeloos misschien. Voel ik me kind van ongezien.” Het eerste nummer van de show komt meteen binnen. Het raakt, met name door de prachtige zinnen. En wanneer Korthals de millennial flink op de hak neemt, doet ze dat op bijzonder muzikale en talige manier: “Geile donder, jij millennial die, vliegtuig in en vliegtuig uit, Thailand, Sydney, Bogota, Buenos Aires. Als het maar ver is”.
  • Krachtige performance. Korthals gaat ervoor, voor de volle 120%. Ze stampt, gromt, ligt op stoelen en sleurt met muziekstandaarden. Een fysieke en overtuigende show, die uit het puntje van haar tenen komt: ze ontroert en ontreddert alsof ze in een bomvol theater staat. Het is soms veel, maar meeslepend is het wel. 
> Kijk de voorstelling hier.
De zaak Shell nu al verfilmd?
BNNVARA
BNNVARA
Met de vinger wijzen over de klimaatcrisis kunnen we als geen ander: Hoe dúrf je 2 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie te gaan?! En wanneer stopt Shell met de absurd hoge CO2 uitstoot? Maar is er eigenlijk wel zo makkelijk een schuldige aan te wijzen?
De televisiefilm de Zaak Shell, naar het theaterstuk van Rebekka de Wit en Anoek Nuyens, laat zien dat het allemaal veel complexer in elkaar zit, door licht te schijnen op alle kanten van het debat. Aanleiding voor het stuk is de rechtszaak van Milieudefensie tegen Shell (die de oliemagnaat afgelopen woensdag verloor). Goed nieuws volgens iedereen met hart voor het klimaat. Maar toch zet de film je aan het denken: hoe blij moeten we eigenlijk zijn met die overwinning?
Kijken omdat:
  • 5 perspectieven. De CEO van Shell, de consument, de overheid, de burger én de toekomstige generatie. Elke stem binnen het klimaatdebat wordt in deze film gehoord. En dat is verfrissend, maar vooral erg nodig. Het laat je beseffen dat de materie vaak veel complexer is dan het lijkt.
  • Grondig onderzoek. Het grondige vooronderzoek van de makers geeft de pleidooien lading. Ze kochten zelfs aandelen bij Shell om aandeelhoudersvergaderingen bij te wonen, lazen speeches en interviews van Shell, ploegden akkoorden en beleidsnota’s van overheden door en hielden zelfs opmerkingen van hun ooms en buurmannen bij zodra er over klimaatverandering gesproken werd. 
  • Beeld. Het oorspronkelijke theaterstuk is vertaald naar 5 beeldende monologen in mooie filmische settings. Zo wandelt de CEO van Shell (Jaap Spijkers) juist toepasselijk door het bos, terwijl hij de natuur bewondert. Maar ook de koffiejuffrouw (Malou Gorter), de scholieren op werkbezoek, alles ziet er prachtig uit. 
> Kijk de film hier
Vooruitblik: Wrak
Dit weekend in ‘theater op tv’: WRAK, waarin Fadua El Akchaoui, bekend van de hit voorstelling Melk & Dadels, je in haar allereerste soloshow meeneemt op een roadtrip door haar leven. Een zoektocht naar zichzelf, maar vooral: de liefde voor zichzelf. Met veel hobbels en onzekerheden legt ze de weg af van wrak naar warrior.
Vrijdag 28 mei, 22:45 uur, NPO 3
Niet wijzen, maar verbinden
VPRO
VPRO
De makers van het succesvolle ‘On Stage’ hebben een eenmalige uitzending gemaakt rond het thema Black Lives Matter, een jaar later. Ze maken een jaar na de dood van George Floyd de balans op: Wat is er, na de wereldwijde verontwaardiging, daadwerkelijk veranderd? Presentator Nadia Moussaid en journalist Clarice Gargard ontvangen gasten die een hoofdrol hebben gespeeld in de beweging in Nederland.
Het blijft een gevoelig thema, dat regelmatig voor verdeeldheid zorgt. Daarom hebben de makers (gelukkig) gezocht naar alles wat verbindt. Dat levert een eerlijk, hoopvol programma op met veel ruimte voor muziek, dans en theater.
Kijken omdat:
  • ‘A Change is Gonna Come’. Hét protestnummer dat Sam Cook schreef om de burgerrechtenbeweging in Amerika kracht bij te zetten. En nu, actueler dan ooit, opent Glennis Grace samen met spoken word artiest Zaïre Krieger met een prachtige uitvoering van het nummer. Het blijkt het thema van de avond: change is gonna come.
  • Emotionele dans. Het optreden van Gil the Grid (tijdens het Songfestival te bewonderen als danser naast Jeangu Macrooy) ontroert alle gasten. Gil, zelfbenoemde ‘bewegingsactivist’ transformeert middels dans zijn negatieve ervaringen in (veer)kracht. En dat voel je. Zoals Sylvana Simons treffend zegt: “zonder woorden zóveel emotie overbrengen, terwijl je je lichaam gebruikt als instrument: dat doet wat met je”. En ook Nadia Moussaid geeft toe dat ze huilde toen ze Gil voor het eerst op tv zag dansen.
  • Hoopvolle insteek. Hoewel het thema zwaar en beladen is, heeft het programma een positieve insteek. Er wordt niet met de vinger gewezen, maar er wordt besproken wat er al is bereikt en wat er nodig is om verder te komen. Hoopvol en strijdbaar. Net als Sam Cooks protestsong.
> Kijk de show met muziek, dans en gesprekken hier!
Hiphop met strijkers
BNNVARA
BNNVARA
Het cult(uur)platform 101Barz, bakermat van veel hedendaagse Nederlandse hiphopartiesten en bovendien het grootste onlineplatform binnen de NPO, bestaat 15 jaar - en dat vieren ze op grootse wijze. Al deze tijd bood oprichter en host Rotjoch alle ruimte aan jonge talenten om hun kunsten te vertonen en zorgde zo voor een frisse wind in de Nederlandse muziekscene.
Puur en rauw en daarom herkenbaar zijn de zogeheten sessies, waarin het alleen maar draait om de beste teksten en beats opgevoerd in een kleine opnamestudio. Nu trekken ze het groter, en staan de meest succesvolle muzikanten uit hun stal in Carré met het Metropole Orkest. Ze blikken terug op de vele legendarische fragmenten uit de 101Barz-geschiedenis en laten zien dat ze inmiddels veel meer doen dan rappen. Ze vertellen verhalen en maken muziek, want hiphop heeft ten slotte de roots in jazz en soul - net als het Metropole Orkest!
Kijken omdat:
  • Hiphop en orkest, het is een combinatie die verrassend aanstekelijk werkt. De laatste jaren schieten er plotseling meerdere projecten uit de grond. De Amerikaan Sly5thAve schreef een orkestraal eerbetoon voor de beats van Dr. Dre met werkelijk prachtige composities. En Re:Freshed Orchestra verkocht het Concertgebouw uit met hun tribute concert voor rapgroep NWA!
  • De toelichting van de dirigent en de leden van het orkest. Hoe ze het als een uitdaging ervoeren om de onderkant van de muziek, de lage frequenties die hiphop eigen zijn, te vertalen. De bas die uit je speakers moet knallen. Het is geweldig om te horen hoe de op het eerste gehoor mogelijk simplistische beats, met groteske samples of synths, prachtige arrangementen opleveren.
  • Fijne introductie tot de cultuur, kunstvorm en de verhalen. Voor iedere muziekliefhebber, jong en oud. Of zoals Winne beschrijft: “Een plek waar je niet alleen getolereerd wordt, maar echt gerespecteerd. Een familie. Alsof je op bezoek bent bij je neef.” Geweldig hoe hij erna zijn oude muziekpartner (Feis) eert, inmiddels overleden maar te horen in de zaal. Ook dat is 101Barz, ere wie ere toekomt, opdat men nooit vergeet!
> Kijk de energieke show met prachtige arrangementen hier!
Romeinse Tragedies van Ivo van Hove
VPRO
VPRO
Sinds de internationale première in 2007 is Romeinse Tragedies, waarin Ivo van Hove drie stukken van Shakespeare (Coriolanus, Julius Caesar, Antonius & Cleopatra) ensceneert tot één doorlopende voorstelling, een wereldwijd succes. Na 10 prijzen, nominaties en festivalselecties is de monsterproductie speciaal voor televisie bewerkt en de komende twee weken vanuit je woonkamer te bewonderen. 
In korte intense afleveringen van 30 minuten komen Shakespeare’s meest politieke tragedies samen. Coriolanus (Gijs Scholten van Aschat) weigert zich neer te leggen bij de veranderde politieke toestand tijdens de opkomst van de Romeinse Republiek. Julius Caesar (Hugo Koolschijn) trekt de politieke macht naar zich toe door het volk te bespelen. En in Antonius & Cleopatra lopen wereldpolitiek en de passionele liefde tussen de Romein Antonius (Hans Kesting) en de Egyptische Cleopatra (Chris Nietvelt) door elkaar. Dit alles vertaald naar een hedendaagse setting waar de media een centrale rol in spelen. Emotionele persconferenties, cameramannen in beeld die de moorden gewillig vastleggen, bloedstollend acteerwerk, van dichtbij te bewonderen. Volgende week zullen we na de eerste serie afleveringen er zeker nog meer over vertellen.
> Romeinse tragedies is in een 10-delige televisiebewerking, komende twee weken op zondag tot en met donderdag te zien vanaf 30 mei om 22.05 uur op NPO 2. Kijk HIER voor het hele uitzendschema.
Komende week op NPO 2 extra
NPO 2 extra
Voor wie nog meer kunst en cultuur wil, is er dagelijks via het themakanaal NPO 2 extra onafgebroken kunst en cultuur te zien.
Kijk HIER waar je de zender vindt op jouw televisie. 
Liever op je laptop, tablet of telefoon? Dat kan HIER.
Pearl Jam - Let’s Play Two | Vrijdag 28 mei, 22:10 uur
Concertfilm die de legendarische optredens van Pearl Jam in Wrigley Field registreert tijdens het historische seizoen 2016 van de Chicago Cubs, de woonplaats van zanger Eddie Vedder. 
➢ René van Meurs - Voor de storm  | Dinsdag 1 juni, 20:14 uur
René van Meurs heeft het over zaken die er toe doen. Voetbal, boodschappen doen, Isaac Newton, je afkomst en de invloed hiervan, televisiekijken en Nederland bijvoorbeeld. 
This is Nollywood  | Donderdag 3 juni, 21:49 uur 
Het verhaal van de Nigeriaanse filmindustrie, een revolutie  die Afrikanen met weinig middelen in staat stelt om Afrikaanse verhalen aan een Afrikaans publiek te vertellen.
Help de nieuwsbrief groeien
Ken je mensen die een nieuwsbrief over de beste kunst- en cultuurprogramma’s van die week wel kunnen waarderen?
Stuur de nieuwsbrief aan hen door en laat onze lezersschare groeien!
Nog niet geabonneerd? Doe dat dan HIER.
Dat was hem weer. Tot volgende week!
Vond je deze editie leuk? Ja Nee
NPO Cultuur nieuwsbrief
NPO Cultuur nieuwsbrief

NPO Cultuur is op dit moment het grootste podium dat de Nederlandse cultuurliefhebber kan bezoeken. Wekelijks zijn er tientallen programma’s uit alle uithoeken van de sector. Van kunst tot film en van muziek tot theater. Het gaat ons zelfs soms duizelen. Om die reden tipt een gloednieuwe redactie je iedere vrijdag mooie, belangrijke of interessante programma’s van afgelopen én komende week, zodat je niets hoeft te missen.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.