Bekijk profielpagina

Dochter eert Liesbeth List + 'een functie elders' voor Willie Wartaal

NPO Cultuur nieuwsbrief
Welkom bij de NPO Cultuur Nieuwsbrief!
Wekelijks tippen we je de mooiste en meest opvallende kunst- en cultuurprogramma’s die je niet wil missen. Met deze week…
Een hommage aan een aantal helden. Niet de zorghelden dit keer, maar helden uit de kunst en cultuur. Uit het verleden en van de toekomst:
1: Zoals Liesbeth List, die onlangs helaas overleed en in deze coronatijd een sober afscheid kreeg. Haar dochter eert haar op bijzondere wijze met een film.
2: Van George Kooymans (Golden Earring/Vreemde Kostgangers) hoorden we onlangs het verdrietige nieuws dat zijn laatste optreden inmiddels is geweest. We blikken daarom terug op een mooi concert uit het verleden.
3: Herinneringen aan The Beatles van een beroemd fotograaf die met hen optrok tijdens filmopnamen voor A Hard Day’s Night.
4: Aandacht voor jazz-saxofonist Ben van Gelder, een nieuwe held aan het jazzfirmament.
5: En rap-held Willie Wartaal probeert een nieuw baantje te vinden in Museum Voorlinden nu zijn leven als muzikant bijna stilligt.
Tot slot een vooruitblik op een serie nieuwe theatervoorstellingen die speciaal voor tv zijn bewerkt en een drietal tips voor komend weekend op NPO 2 extra. Veel plezier!
De NPO Cultuur Redactie.

Dochter geeft waardig afscheid aan Liesbeth List
Liesbeth List met haar dochter Elisha (bron: Klaas Hansen)
Liesbeth List met haar dochter Elisha (bron: Klaas Hansen)
In Het slotapplaus wordt Liesbeth List, die in maart 2020 tijdens de eerste lockdown overleed, de laatste eer bewezen door dochter Elisah Baijens. List werd, gedwongen door de situatie, in zeer kleine kring gecremeerd. Daarom zoekt Baijens nu naar manieren om haar moeder tóch nog dat grootse afscheid te geven. 
‘’Ik heb dit nog nooit gedaan’’, bekent Baijens, wanneer ze samen met tekstschrijver Han Kooreneef, met wie Liesbeth samenwerkte, haar moeders as over de Waddenzee uitstrooit. ”Dag lieve Liesbeth.” “Dag, mam”. Terwijl ze naar de zee staren begint de gevoileerde stem van List zelf te zingen: ”Ik weet dat ik een stofje ben, dat meewaait met de winden….’’.
De documentaire is een aaneenschakeling van liefdevolle momenten en bijzondere ontmoetingen. Ze spreekt met o.a. Typhoon, Frank Boeijen en Albert Verlinde over wat Liesbeth voor hen betekend heeft. Uiteraard zien en horen we ook fragmenten van de Grande Dame van het Nederlandse chanson zelf en brengen flarden van ‘Zonder Woorden’ en ‘Heb me Lief’ met Ramses Shaffy je even helemaal terug in de tijd. 
Bewonderaars
Aan fans (‘bewonderaars’) ontbrak het la List niet. Zo blijkt alleen al aan de immense stapel emotionele brieven die Baijens ontvangt. Iemand schrijft: “Ze raakte mij tot in mijn ziel. Het is alsof er een stuk van mij is verdwenen”. Baijens gaat langs bij twee bewonderaars. Samen halen ze herinneringen op en toasten op Liesbeth: ‘heb het leven lief’. 
Zie en hoor hoe Liesbeth List het leven liefhad.
Kijk de documentaire hier
Nog een keer genieten van George Kooymans
Henny Vrienten, George Kooymans en Boudewijn de Groot (NTR)
Henny Vrienten, George Kooymans en Boudewijn de Groot (NTR)
Voor gitarist George Kooymans kwam er afgelopen maand slecht nieuws. Hij werd gediagnosticeerd met ALS. Deze ziekte roept zijn muziekcarrière een noodgedwongen halt toe, en trekt Golden Earring en de Vreemde Kostgangers genadeloos mee ten onder. Ter ere van de mens Kooymans en zijn grootse oeuvre, is er nu een geweldig optreden met de laatstgenoemde supergroup te zien op NPO Cultuur.
Drie van Nederlands grootste troubadours troffen elkaar na lange muzikale reizen. Ze organiseerden jamsessies in hun huizen en studio’s. Hier ontdekten ze dat de brutale Haagse rocker Kooymans, de opgewekte Nederpop-machine Henny Vrienten en de lyrische chansonnier Boudewijn de Groot samen een gouden drie-eenheid vormen.
De Vreemde Kostgangers was geboren, misschien wel het Nederlandse equivalent van de Traveling Wilburys (van George Harrison, Bob Dylan, Roy Orbison). Twee elpees en uitverkochte zalen volgden. Begin 2020 startte hun derde tournee, die na 11 concerten werd uitgesteld tot na corona. Maar helaas werd door het pijnlijke bericht van George Kooymans duidelijk dat het vervolg er nooit meer komt.
“We hebben altijd gezegd dat we zouden doorgaan tot een van ons zou omvallen”
De recente opnames van de Vreemde Kostgangers in Carré zijn een feest, maar ook schrijnend om te zien. Kooymans’ ogen twinkelen vol energie en passie, als hij zingt, groovet en soleert. We zien een man nog in de kracht van zijn kunnen, nog lang niet klaar om zijn gitaar neer te leggen. “We hebben altijd gezegd dat we zouden doorgaan tot een van ons zou omvallen” zegt Golden Earring zanger Barry Hay tegen het AD. “Dat George dan de eerste is, had ik niet verwacht. Kooymans was altijd de taaiste van ons vier.”
Maar zelfs taaie rakkers vallen soms noodgedwongen stil. Kooymans wilde er dan ook zelf geen woorden aan vuil maken. “Ik sta onder behandeling in het universitair ziekenhuis in Leuven. That’s it.“ 
Bekijk hier hoe de Vreemde Kostgangers een volgepakt Carré platspeelt. Met een glunderende Kooymans die zelfs in het Nederlands zingt!
Beroemd beeld van de Beatles
Een 'contactsheet' met de beroemde foto van de Beatles (bron: AVROTROS)
Een 'contactsheet' met de beroemde foto van de Beatles (bron: AVROTROS)
Een rapportage over een wereldberoemde foto van The Beatles. Maar eigenlijk een ode aan de kracht van de fotografie, in staat om de pracht van het alledaagse leven, de mens en de kleine dingen vast te leggen.
Zien, kijken en vastleggen. Dat is het credo van David Hurn, de Britse fotograaf achter de lens van de fameuze foto waarop vier jonge Beatles staan geformeerd rondom een piano. Alle vier kijken naar een stuk papier, in gedachten verzonken. Alsof je hun geniale hersenen kan horen kraken over de volgende megahit. Tegelijkertijd spat de menselijkheid ervan af. Gewoon vier jongens uit Liverpool.
Dit typeert David Hurn’s werk. Hoewel zijn carrière hem over de hele wereld bracht en hij een plek verdiende bij het grote fotoagentschap Magnum Photos, lag zijn fascinatie bij het doodgewone normaal. De bescheidenheid zelve, praat hij over zijn levensweg als fotograaf. Je hoort in hem een gezellige grootvader met een vreemde voorliefde voor hoedjes en wiens verhalen door te tijd zijn gehuld in romantiek en mystiek. Ware het niet dat hij ze echt heeft geleefd - en ook nog eens de foto’s heeft om het te bewijzen.
Hoedje
Als jonge jongen barstte hij in tranen uit bij het zien van een foto van een Russische legerofficier die een hoedje voor zijn vrouw koopt. Het deed hem denken aan zijn eigen vader die de gehele Tweede Wereldoorlog aan het front heeft gestaan. Toen zijn vader eindelijk was teruggekeerd, gingen ze meteen winkelen met het gezin. Zijn moeder kreeg een hoedje. 
Alles viel op zijn plek: dit was de kracht van fotografie; dit wilde hij gaan doen. Een doel dat hij zou voltooien, met onder andere bijzondere fotosessies met The Beatles ten tijde van de film A Hard Day’s Night als resultaat.
➢ Kijk daarom hier de aflevering Magnum Photos: The Beatles. Voor nieuwe verhalen en beelden van een legendarische band. Maar vooral ook voor de hartelijke man achter de camera.
Ben van Gelder laat zich gelden
Saxofonist Ben van Gelder (bron: NTR)
Saxofonist Ben van Gelder (bron: NTR)
New Generation portretteert een nieuwe lichting Nederlandse jazzmuzikanten die duidelijk een eigen pad zijn ingeslagen in de muziek en gerespecteerd worden door de generaties die hen voorgaan. Met in dit portret: saxofonist Ben van Gelder. En aansluitend een recent live-concert. 
Een ding is zeker: muziek is van Gelder met de paplepel ingegoten. Met een vader die tot over zijn oren in de jazz zat, een klassiek musicus als moeder en een oudere broer die muzikant werd, lijkt van Gelders pad voorbestemd. “Toen ik in de lunchpauze thuiskwam van school, had mijn vaders platen aan staan. Hij hield dan een soort ‘blindfold test’ met mij: ik moest raden wie er speelde. Dat heeft zeker een zaadje gepland.
Het is het verhaal van een, volgens zijn ouders, bijna bezeten muzikant. ‘’Op zijn 13e bouwde ik een geluidsdichte cabine voor hem, daar heeft hij jaren ingezeten. Hij wilde toen al naar New York. Hij was niet te stoppen”. Nadat hij op zijn 17e dan eindelijk naar New York ging heeft van Gelder er 10 jaar gestudeerd, gewoond en gewerkt. Met alle succesvolle gevolgen van dien. Zo speelde hij met Ambrose Akinmusire, wiens platen regulier hoog in de eindejaarslijstjes van de NRC en Volkskrant eindigen.
Kunstig portret
Maar ook als je niets met de jazz hebt, is de aflevering het kijken waard. Op kunstige wijze variëren de makers met manieren van filmen en in het gebruik van decors. We zien een muzikant die na een leven in the city that never sleeps, solo in een door corona uitgehold Amsterdam banjert met een saxofoon op zijn rug. We volgen hem van veraf en horen slechts de telefoongesprekken die hij voert, met familie en oude vrienden uit New York. Zo is de docu veel meer dan jazz, maar geeft het een beeld van een muzikant die aan de weg timmert in een alsmaar veranderende wereld.
➢ Bekijk de documentaire hier en geniet hier een recente concertregistratie.
Wartaal en droge humor in Museum Voorlinden
Rapper Willie Wartaal en museumdirecteur Suzanne Swarts (bron: Mike Askair)
Rapper Willie Wartaal en museumdirecteur Suzanne Swarts (bron: Mike Askair)
Het geliefde Museum Voorlinden in Wassenaar werd het decor van een fantasierijke, komische film van rapper Willie Wartaal (bekend van driemansformatie De Jeugd van Tegenwoordig) waarin hij en passant zijn tweede solo-album  ‘Nieuwe Kunst’ aan het publiek presenteert. Wij spraken directeur van het museum Suzanne Swarts over hoe dat ging. 
Het was geen toevallige keuze van de rapper volgens Swarts. “We kennen hem goed. Hij komt hier graag, ook met zijn vrouw en kinderen. Hij heeft hier zelfs een aantal keer zitconcerten gedaan waarbij families met kinderen lekker rondrenden in het museum.” 
Toen zijn album ‘Nieuwe Kunst’ af was, middenin coronatijd, zocht hij een nieuwe manier om het te presenteren, nu hij niet live kan optreden. Suzanne: “Hij dacht: ‘wat zou ik eigenlijk met mijn leven willen, als ik nooit meer zou kunnen optreden of leven van de muziek?’ Er was maar één antwoord: ‘Dan wil ik werken in Museum Voorlinden! Maar als wat?’". De film werd uiteindelijk een soort droom, waarin hij zich inbeeldt dat hij alle mogelijke functies in een museum bekleedt. Van tuinman tot suppoost, van rondleider tot toiletjuffrouw. 
Onderweg komt hij in absurde sketches o.a. collega’s Vjeze Fur, Famke Louise, Pearl Ramos en zelfs museumdirecteur Suzanne Swarts tegen. “Of ik de directeur van het museum wilde spelen, vroeg hij. Nou, dat moest wel lukken voor die paar seconden.”
Rap tempo
In de korte clips van de nummers vliegen we in rap tempo door het hele museum. We zien de Skyspace-ruimte van James Turrell, de beroemde Swimming Pool van Leandro Erlich. Maar ook de tuin en het museumrestaurant. En of de muziek je smaak is of niet, het is toch bijzonder om het museum eens van een andere kant te zien.
Vindt Swarts dat Willie geschikt zou zijn voor een van de functies in haar museum? “Ik vond hem als rondleider hilarisch en zeker geslaagd! Maar als je het mij vraagt, hoop ik toch het meest dat hij straks weer zijn oude baantje als muzikant kan volledig kan oppakken.”
Benieuwd hoe Willie Wartaal en Suzanne Swarts het er in de film vanaf brachten? Bekijk de uitzending hier.
Vanaf vrijdagavond: eindelijk weer theater!
Acteur Olaf Ait Tami in 'De Hokje' (bron: AVROTROS)
Acteur Olaf Ait Tami in 'De Hokje' (bron: AVROTROS)
Het verlangen naar het theater is bij velen van ons groot. De NPO heeft daarom theatermakers, die staan te popelen om weer te spelen, uitgedaagd om hun stukken die nu op de planken zouden staan te vertalen naar een tv-versie. Vanaf 26 maart zien we iedere vrijdagavond het resultaat met elke week een nieuw stuk. 
Ooit was het een ongeschreven regel dat televisiemakers hun vingers niet branden aan theater, zo vertelt ook hoofd drama AVROTROS Mylene Verdurmen. Te statisch, te veel dialoog. Deels gemotiveerd door het dal waar de podiumkunsten zich tijdens de pandemie in bevinden, is er nu toch besloten deze uitdaging aan te gaan. 
Mylene nam twee voorstellingen op zich, De Hokje en Zwanensprong. “Ik wilde het echt filmisch maken. Dus niet twee of vier camera’s die het podium filmen. Niet een totaalshot en hooguit inzoomen op een personage tijdens een monoloog.“
De vierde muur
In plaats daarvan maakte ze gebruik van dynamische camera’s en verschillende locaties. "Voor Zwanensprong lieten we de actrices bijvoorbeeld van het podium afstappen en door de hele schouwburg rennen.” De kracht van theater is echter de energie en de emotie die spat van de acteurs zelf. “Daarom blijft het geheel dialoog-gedreven en doorbreken we ook de vierde muur, waarbij de personages de kijker direct aanspreken.” Zo wordt er gezocht naar een kruispunt, waarop de twee kunsten samenkomen. 
De Hokje, een scherpe, satirische analyse over de giftige rol die de media kunnen spelen in de verkettering van personen, culturen en vooroordelen, bijt het spits af. “Ik weet nog niet wat de andere theaterstukken gaan doen! Misschien vinden zij wel een manier waarin het podium centraal blijft staan.” De Hokje lijkt in ieder geval een heel eigen product geworden, ten opzichte van de voorstelling.
Streep alvast elke vrijdagavond 23:00u - ruim op tijd na de avondklok! - aan in de agenda! Of kijk terug op een luie zondag. De Hokje is een inspirerend begin. 
De theatervoorstelling begint iedere vrijdagavond rond 23:00 uur en wordt zaterdags herhaald op NPO 2 extra.
Te beginnen met Theater De Hokje van schrijver Dunya Khayame en regisseur Tim Kamps, vrijdag 26 maart, 23:00 uur, op NPO 2.
Komende week op NPO 2 extra
Voor wie nog meer kunst en cultuur wil, is er dagelijks via het themakanaal NPO 2 extra onafgebroken kunst en cultuur te zien.
Kijk hier waar je de zender vindt op jouw televisie. 
Liever op je laptop, tablet of telefoon? Dat kan hier.
Het uur van de wolf: Ik hoor alles - Vincent Bijlo | Vrijdag 26 maart, 21:30 uur
Documentaire over de blinde cabaretier en columnist Vincent Bijlo die nu naast zijn zicht nu ook zijn gehoor dreigt te verliezen. Maar dat is voor Bijlo geen enkele reden om in de slachtofferrol gaan.
Alles behalve een bruidsfotograaf | Zaterdag 27 maart, 18:46 uur
Bruidsfotografie, je kent het wel. Het aanstaande echtpaar als twee pinguïns op een bruggetje. Dat kan ook anders, dacht fotograaf Denize Motz. In deze documentaire zien we hoe.
L'Orfeo | Zondag 28 maart, 20:30 uur
De oudste opera ter wereld, van Claudio Monteverdi (1567 - 1643) opnieuw vormgegeven als eigentijds Gesamtkunstwerk door de Nederlandse Reisopera. Volgens de lovende recensies een feest voor oor en oog.
Help het cultuurvirus verspreiden
Ken je mensen die een nieuwsbrief over de beste kunst- en cultuurprogramma’s van die week wel kunnen waarderen?
Stuur de nieuwsbrief aan hen door en laat onze lezersschare groeien!
Nog niet geabonneerd? Doe dat dan hier.
Dat was hem weer. Tot volgende week!
Did you enjoy this issue? Yes No
NPO Cultuur nieuwsbrief
NPO Cultuur nieuwsbrief

NPO Cultuur is op dit moment het grootste podium dat de Nederlandse cultuurliefhebber kan bezoeken. Wekelijks zijn er tientallen programma’s uit alle uithoeken van de sector. Van kunst tot film en van muziek tot theater. Het gaat ons zelfs soms duizelen. Om die reden tipt een gloednieuwe redactie je iedere vrijdag mooie, belangrijke of interessante programma’s van afgelopen én komende week, zodat je niets hoeft te missen.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.