Bekijk profielpagina

Kan Youp van ‘t Hek het nog steeds? + Erik Scherder over het brein van Igone De Jongh

NPO Cultuur nieuwsbrief
WELKOM!
Persoonlijk trauma vindt meer dan eens een uitweg naar de kunsten. Zo ontdekten we weer deze week in onze selectie voor de NPO Cultuur nieuwsbrief. Lachen, dansen en acteren om te verwerken. Vijf verschillende programma’s laten zien hoe kunstvormen een direct gevolg of juist een uitlaatklep kunnen zijn van pijn, verdriet en zelfs ziekten. Met een zesde tip als speciaal extraatje:
  1. Youp van ‘t Hek is ook alweer 65+. Een eerlijke show over zijn carrière, een overleden vriend en dure wijn.
  2. Igone de Jongh verwerkte met dans het verlies van haar moeder. Nu ontdekt ze hoeveel meer het voor haar betekent.
  3. Erik Scherder legt uit hoe dans voor zelfs ernstig zieke mensen helend kan werken.
  4. Romana Vrede legt in een ijzersterke, muzikale voorstelling culturele trauma’s bloot.
  5. Wat doe je als je geliefde wordt vermoord? Je bestrijdt de woede met liefde, zo blijkt uit een verfilming van Jihad van de Liefde.
  6. Om de boel iets luchtiger te houden: een messcherpe satire over de moderne kunst in The Square (2017)
Onderaan nog een aantal tips van programma’s die komende week op NPO 2 extra te zien zijn.
Veel plezier!
De NPO Cultuur nieuwsbriefredactie

Youp vecht tegen de tijd
BNNVARA / Bob Bronshoff
BNNVARA / Bob Bronshoff
In een uitverkocht Carré nam Youp van ’t Hek zijn nieuwste show Met de kennis van nu op. Hierin reflecteert hij op zijn carrière, zijn leven en zijn vrienden, die het langzaam maar zeker afleggen tegen een gemeenschappelijke vijand - de tijd. Maar in de show spreekt Youp levenslustig uit dat hij voorlopig nog op de planken blijft staan. Zijn mond is nog lang niet gesnoerd. Laat nou net enkele weken na deze opnamen het hele land op slot zijn gegaan. Youp zal er het zijne van vinden. Gelukkig heeft hij die wanstaltig dure wijn om de tijd mee door te komen…
Waarom kijken?
  • Onvermurwbaar onderdeurtje. Met de armen over elkaar spreekt de kleine komiek met de rokerige stem het publiek toe. Ruim anderhalf uur, zonder tussenpoos. Youps zelfvertrouwen lijkt niet te kunnen breken, ook niet nu hij de zestig is gepasseerd. Zijn timing en timbre blijven van hoog niveau, dus blijf je kijken.
  • De structuur. De show is opgebouwd als een terugblik op zijn leven en carrière, aan de hand van gesprekken met een jonge aspirant-cabaretier die hij ontmoette. Door deze rode draad leren we echter vooral meer over een man die richting het eind van een carrière waggelt. Hoe de tijd vervliegt. En hoe humor de soms harde realiteit van menselijke vergankelijkheid relativeert.
  • Love or hate. “Ik ben cabaretier en volgens mij gaat het best goed,” vertelt een jonge Youp aan zijn pa. “Nou, die indruk heb ik ook. Ik ben al diverse mensen tegengekomen die een onbedaarlijke tyfushekel aan je hebben,” antwoordt zijn vader. Youps loopbaan in een notendop. En de tweespalt tussen liefhebbers en critici lijkt met de jaren groter te worden. Ook deze show werd niet overal goed ontvangen, waaronder door Het Parool en De Volkskrant. Is hij inmiddels een oude man met ‘de wijsheid in pacht’ of schuilen er in zijn woorden toch echt waarheden waar we beter naar zouden moeten luisteren? Met dit oog naar een show van Youp kijken is misschien nog wel het leukst: waar raakt hij de juiste noot en waar slaat hij de plank volledig mis? En dan kan je besluiten of je (nog steeds) fan van Youp bent, of niet!
> Kijk Youp van ‘t Hek - Met de kennis van nu HIER.
Igone de Jongh: van theaterzaal naar polder
AVROTROS
AVROTROS
Van elke dag dansen naar een stille leegte: in 2019 beëindigt Igone de Jongh, dé prima ballerina van het Nationale Ballet, na 24 jaar plotseling haar carrière. Ze verhuist met haar man Thijs Römer naar de polder en kiest voor een nieuw begin. In Igone – En als beloning zweef je volgen we Igone in het eerste jaar nadat ze gestopt is. Hoe voelt het om het gezelschap te verlaten waaraan ze sinds haar zestiende verbonden is?
In het stille dorpshuis geeft ze opnieuw vorm aan haar van structuur ontdane leven. Voor altijd stoppen met dansen blijkt geen optie. Naast de liefde en toewijding voor de dans zelf, ontdekt Igone hoeveel het publiek van haar houdt. Op eigen houtje werkt ze daarom verder aan een nieuwe voorstelling, waarin ze niet alleen danst, maar ook in gesprek zal gaan met het publiek.
Waarom kijken?
  • Kwetsbaarheid. We kennen Igone als sterke en toegewijde danser. Maar nu zien we haar als kwetsbare vrouw die -net als ieder ander- kampt met onzekerheden en angsten. Zo begint ze op jonge leeftijd met dansen, mede omdat ze het verdriet over haar zieke moeder slecht in woorden kan uiten. En over het afscheid met Het Nationale Ballet vertelt ze: “Alle structuur die er zo lang geweest is -en waar ik zo goed op ga- is weg. Dat is best eng. Ik droom er nog veel over, dan word ik huilend wakker. Het is mijn tweede thuis geweest.” 
  • Eigen voorstelling. Na tientallen jaren, als muze van Hans van Manen, alle hoofdrollen te hebben gespeeld uit het klassieke repertoire is het nu tijd voor Igone’s eigen voorstelling. Van grootse orkest bakken en enorme zalen, naar een kleine en intieme show waarin ze dans afgewisseld met teksten, geschreven door haar man Thijs Römer. En dat is spannend: ‘’Ik ga ook vertellen, dat is niet iets dat dichtbij me ligt. Het is me aangeleerd omdat het moest, maar ik dans liever.” 
  • Kleine Igone. De shots van haar repetities worden afgewisseld door unieke home video’s van een jonge Igone, gefilmd door grootvader. Een schattig meisje, in een tutuutje (waar ze zo trots op was: ‘nu is het echt!) dansend in de woonkamer, bij balletlessen, en tijdens haar eerste solovoorstelling op zesjarige leeftijd. De gelijkenissen met nu zijn groot!
> Kijk HIER Igone de Jongh - En als beloning zweef je
Dans de Quick Step met Erik Scherder
Omroep MAX
Omroep MAX
Daar is ie weer! De hersengoeroe die ons al meer liet wandelen en naar muziek luisteren. Nu moeten we meer dansen. In Het Dansende Brein vertelt Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder (van o.a. DWDD University) wat dansen doet met je hersenen. Wat is er zichtbaar in de hersenen van een danser? En is dansen belangrijk? Door Scherder snappen wij in ieder geval nog beter waarom Igone De Jongh toch niet van ophouden weet…
Bij Scherder weet je inmiddels: dat wordt geen droog hoorcollege van een uur. De fascinerende herseninzichten van Scherder worden afgewisseld met live-uitvoeringen van de Weense wals, de slowfox en de chachacha onder begeleiding van de LUDWIGs Ballroom Band. En als je zelf direct even wilt ervaren hoe dansen je brein beïnvloedt, doe dan mee met het korte lesje Quick Step…. hoe voelt dat?
Waarom kijken?
  • Complexe wetenschap toegankelijk gemaakt. We zijn het inmiddels van de hoogleraar gewend, maar vervelen doet het niet. Scherder maakt complexe hersenwetenschap toegankelijk voor het grote publiek. Waar je bij woorden als ‘metabolic equivalent of ‘IFOF’ normaliter wellicht in de stress schiet, begrijp je dankzij Erik opeens moeiteloos waar het over gaat. En het enthousiasme waarmee de hoogleraar vertelt (“Kijk deze dwarsverbindingen, prachtig mooi!” “Ik ga het u laten zien, is leuk!”) werkt aanstekelijk.
  • Effect van dansen op ziekten. Je kan je misschien al voorstellen dat dansen gezond voor je is. Maar de wetenschappelijke inzichten over de heilzame werking van dans op de ziekte van Parkinson en Alzheimer zijn verbluffend. Zo laat Scherder aan de hand van een voor- en na-afbeelding zien wat het dansen van specifiek de tango doet voor een patiënt met Parkinson. Je gelooft je ogen niet.
  • Ballerina in rolstoel. Nóg een prachtig voorbeeld van het effect van dansen, in dit geval bij iemand met de ziekte van Alzheimer. De kans is groot dat je het zeer indrukwekkende fragment -dat vorig jaar viral ging- kent: de Spaanse Marta C. González, die in haar rolstoel Het Zwanenmeer van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski danst. De voormalige prima ballerina, die zich in een vergevorderd stadium van Alzheimer bevindt, leeft op wanneer de muziek begint met spelen en danst in haar rolstoel mee. Hoe vaak je het ook kijkt, het fragment blijft ontroeren.
Tijd zal ons leren
Romana Vrede / VPRO
Romana Vrede / VPRO
Romana Vrede ging op onderzoek uit naar de vergeten of verstopte passages uit het koloniale tijdperk. In haar nieuwe show Tijd zal ons leren deelt ze haar bevindingen. We leren de verschillende verhalen kennen van de eerste abolitionisten. Romana vertelt het verhaal van haar en vele andere voorouders, nu eens met de inheems bevolking als helden in de hoofdrol - de verzetsstrijders de vochten tegen slavernij. Een soms keiharde, maar broodnodige verschuiving van het perspectief. En bovenal een bevlogen show met muziek, dans en emotie.
Waarom kijken?
  • Spiritueel. Met repetitieve, ritmische woorden raakt Romana regelmatig in een soort bezwerende seance. Alsof ze kruipt in de geesten van haar verre voorouders. Alsof ze zich beroept op de voodoo, hoodoo en ander Afrikaans spiritualisme die deze voorouders gebruikten om de wonden te helen en de toekomst tegemoet te zien.
  • Singersongwriter Otion. Een menselijke jukebox. Met slechts zijn stem en een loopstation creëert hij een soundtrack. Deze houdt ergens het midden tussen gospel, negrospirituals en hiphop beats. Allerlei muziek die zijn wortels in Afrika heeft liggen en daarmee voorziet Otion de verhalen van de perfecte begeleiding. Hij zingt en dicht bovendien in creoolse talen, het Engels en Nederlands. Een muzikant om in de gaten te houden!
  • Vrije vorm. Vaak is het samenspel tussen Romana en Otion losjes, alsof ze op het moment zelf ontdekken welke kant het verhaal op moet gaan. Wanneer de muziek wordt ingezet, welke naam er moet worden toegevoegd aan het schoolbord. Ze lachen naar elkaar en bewegen vrijelijk zoals ze zelf willen. Kortom, Tijd zal ons leren barst van de energie.
> Kijk de energieke, emotionele voorstelling HIER
Haat bestrijden met liefde
NTR
NTR
In 2016 verliest Mohamed El Bachiri (gespeeld door George Tobal) zijn vrouw Loubna bij de terreuraanslag in de Brusselse metro. Een rampzalige gebeurtenis, waarbij El Bachiri achterblijft met zijn zijn intense verdriet en twee jonge kinderen. Toch vind Bachiri kracht in… en kiest voor hoop, verzoening en medemenselijkheid. 
In de televisie adaptatie van de gelijknamige Jihad van de Liefde vertelt hij zijn verhaal. Een korte zwart-wit film, geschoten in de Brusselse wijk Molenbeek waar het verhaal zich afspeelt, is enkel Mohamed te zien en horen. Hij neemt je mee in zijn rouw: langs het eerste moment dat hij zijn vrouw ontmoette, de dag van de aanslag, zijn verlangende herinneringen aan zijn vrouw, zijn onvermogen om zijn kinderen te troosten en de angstaanjagende stilte. Totdat hij besluit: vandaag geen tranen meer. 
Waarom kijken?
  • Beeldend.Het is 22 maart 2016. Loubna maakt ontbijt voor de kinderen. Ze geeft me voordat ze gaat meteen vluchtige kus en de zon begint meteen te schijnen. De deurbel gaat. Er is een aanslag gepleegd. Ik zie dat Loubna niet meer online is geweest na 9 uur. ” De hele film is een terugblik en gedachtegang van Mohamed. Door de levendige vertelling spreekt het verhaal tot je verbeelding en zie je de hartverscheurende, liefdevolle, grappige momenten direct voor je.
  • Aangrijpend. Het aangrijpende verhaal komt door de beeldende werking, gebruik van prachtige muziek, sterk acteerwerk van George Tobal en poëtische teksten binnen vanaf de eerste minuut. Je voelt mee met Mohamed alsof je zijn vrouw zelf hebt gekend. 
  • Boodschap. In plaats van zich te laten meevoeren door wraak, wrok en woede, kiest Mohamed ervoor er ondanks zijn intense verdriet voor haat met liefde te bestrijden. Nadat hij de nacht dansend heeft doorgehaald in de discotheek beseft hij: “Steeds opnieuw moeten we dansen om weer te kunnen leven op een dag. Dwars door het donker stamp ik tot het weer licht wordt. Het is tijd voor een jihad. Een jihad van de liefde.”
> Kijk de film HIER
Moderne kunstliefhebbers, opgepast! (Nog 2 dagen gratis!)!)
Robin Östlund
Robin Östlund
In Robin Östlunds The Square (2017) gooit een op het oog simpel vierkant van vier bij vier meter de wereld van museumcurator Christian - en vele andere passanten - overhoop. Wat lijkt te gaan over de persoonlijke problemen van een middelbare man, is eigenlijk een vileine provocatie naar moderne kunst, de reclamewereld en ons overmatig consumptiegedrag. Een slimme film vol geestige uitspattingen, diepgaande dialogen en een staaltje performance art van de hoogste plank. Niet voor niets won de film de Gouden Palm in Cannes.
Waarom kijken?
  • Scherpe satire. Ondanks de diepere lagen en soms uitlokkende passages is The Square vooral heel erg grappig. Hoe zwart de humor en kritisch de blik ook zijn, de film behoudt een luchtige sfeer door alles te gieten in een absurdistisch sausje. Neem de legendarische scene tijdens een zwarte-dasjes gala, waar een man zonder shirt als chimpansee over de tafels heen raast. Kunst? In ieder geval machtige maatschappij-satire.
  • Film filosofie. The Square houdt een spiegel voor. De hele samenleving, maar de kunstwereld in het bijzonder moeten het ontgelden. Daarmee reflecteert de film echter ook op zichzelf. Cinema is ten slotte ook een kunstmedium. Zo zitten er flink wat dubbele lagen in. Worden onze superieure smaken voor cultuur onderuit gehaald? En wat betekent een eventuele instemming met die vraag voor de film zelf? Voer voor discussie naderhand met vrienden in een café of met het gezin thuis!
  • Legendarische scenes. Hierboven al benoemd, maar we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. De film hangt van kleine, ogenschijnlijk losstaande scenes aan elkaar, met slechts een simpel verhaallijntje dat daar doorheen wandelt. Toch zijn vele van die korte scenes van zo een absurdistisch niveau dat ze blijven hangen en een leven op zich gaan leiden in je hoofd. Nog eentje dan: het moment waarop een schoonmaker een letterlijk stoffige kunstinstallatie niet helemaal als zodanig herkent en deze opzuigt…
> Kijk The Square HIER.
LET OP! Deze film is nog 2 dagen gratis te zien op NPO Start. Hierna zal deze te zien zijn op NPO Plus.
Komende week op NPO 2 extra
NPO 2 extra
Voor wie nog meer kunst en cultuur wil, is er dagelijks via het themakanaal NPO 2 extra onafgebroken kunst en cultuur te zien.
Kijk HIER waar je de zender vindt op jouw televisie. 
Liever op je laptop, tablet of telefoon? Dat kan HIER.
➢ Loving Vincent | Zaterdag 11 juni, 21:05 uur
Geanimeerde speelfilm waarin het verhaal wordt verteld van de laatste jaren van Vincent van Gogh. De film brengt de schilderijen van Vincent van Gogh tot leven om zijn opmerkelijke levensverhaal te vertellen.
➢ Jessye Norman over Gustav Mahler | Dinsdag 15 juni, 19:26 uur
Documentaire over de klassieke zangeres Jessye Norman, die in oktober van vorig jaar overleed. Ze was vooral bekend door haar interpretaties van Wagner, Strauss, Mahler, Schubert en Bizet.
➢ DocTalks: Echt Herman Koch Woensdag 16 juni, 20:17 uur
Marijn Frank spreekt met regisseur Pieter Verhoeff over zijn documentaire Echt Herman Koch.
➢ Moederziel - Studio Figur | Donderdag 17 juni, 20:30 uur
Met Moederziel maakt Studio Figur in samenwerking met filmmakers een tekstloze, poëtische live-cinemavoorstelling die je meeneemt op een zoektocht naar troost zonder aanraking.
Help ons groeien!
Ken je mensen die een nieuwsbrief over de beste kunst- en cultuurprogramma’s van die week wel kunnen waarderen?
Stuur de nieuwsbrief aan hen door en laat onze lezersschare groeien!
Nog niet geabonneerd? Doe dat dan HIER.
Dat was hem weer. Tot volgende week!
Vond je deze editie leuk? Ja Nee
NPO Cultuur nieuwsbrief
NPO Cultuur nieuwsbrief

NPO Cultuur is op dit moment het grootste podium dat de Nederlandse cultuurliefhebber kan bezoeken. Wekelijks zijn er tientallen programma’s uit alle uithoeken van de sector. Van kunst tot film en van muziek tot theater. Het gaat ons zelfs soms duizelen. Om die reden tipt een gloednieuwe redactie je iedere vrijdag mooie, belangrijke of interessante programma’s van afgelopen én komende week, zodat je niets hoeft te missen.

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.