Bekijk profielpagina

Simone Kleinsma als presentatrice? + Bingewatchen met Shakespeare

NPO Cultuur nieuwsbrief
EINDELIJK!
De theaters (en bioscopen) gaan weer open dit weekend. Hoe fijn is het om al die popelende makers weer aan het werk te kunnen zien! Om alvast in de stemming te komen deze week een THEATERSPECIAL met de volgende tips:
  1. Simone Kleinsma bespreekt liedjes uit de kleinkunst om nooit te vergeten.
  2. Shakespeare in een spannende eigentijdse serie.
  3. De nieuwe lichting afgestudeerden van de Nederlandse theaterscholen stelt zich voor.
  4. Breakdance en voetbal gemaakt tot een visueel spektakel.
  5. Het leven vergeleken met een autowrak in onemanshow.
Onderaan nog een aantal tips van programma’s die komende week op NPO 2 extra te zien zijn.
Veel plezier!
De NPO Cultuur nieuwsbriefredactie

Grote parels uit de kleine kunsten
MAX
MAX
In het nieuwe programma Klassiekers met Kleinsma duikt ze, samen met collega’s uit haar vakgebied, in de Nederlandse kleinkunstgeschiedenis. In de eerste aflevering (wat al meteen een grote hit was volgens de reacties op twitter) de eer aan Brigitte Kaandorp. 
Waarom heeft Brigitte Harry Bannink zo hoog in het vaandel? Hoe werd Martine Bijl de basis van haar carrière? En wat zijn eigenlijk ‘effectieve liedjes’? 
Kaandorp vertelt het Kleinsma in een intieme en rustige studiosetting aan tafel waarin fragmenten uit het verleden worden afgewisseld met live-gezongen nummers. Zo zingen de twee iconen samen een medley met liedjes uit ‘Ja zuster, nee zuster’ én verrast Kleinsma Kaandorp met een prachtige versie van Kaandorps nummer ‘Lente’, waar ze in 2012 de Annie M.G. Schmidt-prijs voor kreeg. 
Waarom kijken:
  • Nostalgie alom. In de eerste aflevering brengen parels van Harry Bannink, Theo Nijland, en Kees Torn je even helemaal terug in de tijd. Ook Joost Prinsen komt voorbij, met een fragment uit het nummer ‘Oorlogswinter’ (1975), dat de twee zichtbaar roert: ‘’ik kan dit vaak niet met droge ogen aanzien” geeft Kaandorp toe. En in de komende afleveringen staan er nog veel meer mooie klassiekers op het programma van o.a. Annie M.G. Schmidt, Wim Sonneveld en Toon Hermans
  • Effectieve liedjes. Brigitte is dol op ‘effectieve nummers’. Wat dat zijn? Knallers als ‘Heb je even voor mij’ en ‘Mexico’ van Zangeres Zonder Naam. Vol enthousiasme luisteren ze samen naar de hits. Wat maakt deze nummers zo effectief? Heerlijk om deze twee theatergrootheden, naast de talige en gelaagde kleinkunst, te zien genieten van wat soms wordt aangemerkt als ‘platte muziek’.
  • Openhartig. Het gesprek tussen de twee vrouwen is persoonlijk en open. Zo deelt Kaandorp over haar verlegenheid: “Ik trad vroeger liever op dan dat ik naar een verjaardag ging. Ik was heel verlegen. Maar alle artiesten zijn eilanden. Het zijn allemaal verlegen opdondertjes. Ze hebben één plek gevonden op toneel waar ze zich veilig voelen, maar dat betekent niet dat je in het echte leven ook veilig bent.”
> Kijk de eerste uitzending met Brigitte Kaandorp HIER.
Bingewatchen met Shakespeare
VPRO / Jan Versweyveld
VPRO / Jan Versweyveld
Ivo van Hove’s theaterstuk van mythische proporties, Romeinse Tragedies, is momenteel als serie te zien op televisie. In deze bewerking van Shakespeare (oorspronkelijk 6 uur durend, nu opgeknipt in afleveringen van 30 minuten) vertaalt hij de epossen van Coriolanus, Julius Caesar en Antonius & Cleopatra naar de set van een hedendaagse nieuwszender, inclusief de actualiteitenbalk onderin het scherm, intense persconferenties en ongemakkelijke interviews. 
Baanbrekend was de volledige immersie van publiek in het stuk: iedereen was vrij om rond te lopen over de decors en langs de spelers. Nu dat natuurlijk niet kon, wordt die rol ingevuld door de cameramensen waardoor het nog steeds voelt alsof we fysiek aanwezig zijn. We worden ondergedompeld in sluwe spelletjes van machthebbers - met verdacht veel overeenkomsten met de huidige wereldpolitiek.
Waarom kijken:
  • De acteurs. Als het gaat om Nederlandstalig toneelgeweld, wordt het grofste geschut ingezet om Shakespeare’s woorden op te voeren. Frieda Pittoors, Gijs Scholten van Aschat, Hans Kesting, Marieke Heebink, Hugo Koolschijn… het zijn stuk voor stuk spelers met een schat aan ervaring. Het acteerwerk is dan ook van bovenste plank, de poëtische zinnen van Shakespeare rollen van hun tong met genoeg intense, memorabele passages.
  • De diepte. In het stuk worden de conflicten in de Romeinse Oudheid mooi geplaatst naast de actualiteit. De even succesvolle als onbuigzame Romeinse legeraanvoerder Coriolanus vindt dat de volksvertegenwoordiging, die zijn conservatieve en naar roem hunkerende gedrag moe is, hem beledigt. Een herkenbare strijd tussen macht en tegenmacht? Ondertussen zien we op de achtergrond Boris Johnson het volk toespreken na te zijn verkozen. Karl Marx zei: de geschiedenis herhaalt zich, eerst als tragedie en dan als klucht - misschien wel de boodschap die Romeinse Tragedies de kijkers het dringendst op het hart wilt drukken.
  • Weergaloos. Romeinse Tragedies blijft als multimediaal project simpelweg geweldig. Alle elementen die door elkaar lopen werken zo goed, dat het geheel de som der delen overtreft en er een basis wordt gelegd voor een nieuw, geheel eigen genre. Wij zien andere (klassieke) verhalen in ieder geval graag vertaald worden naar het hier en nu, op een wijze die de tijdperken én media-vormen verbindt!
> Kijk HIER naar de eerste vijf afleveringen van Romeinse Tragedies.
> En HIER als hulp bij het kijken o.a. een handige WIE IS WIE?
De nieuwe Carice van Houten of Rutger Hauer?
HUMAN / Keke Keukelaar
HUMAN / Keke Keukelaar
Na jaren leren en repeteren dacht lichting 2020 van de theaterscholen eindelijk de planken te mogen betreden. Door de pandemie kwamen ze van een koude kermis thuis. In Lichting 2020 krijgen ze nu de kans om zichzelf te tonen aan het publiek. Zien we hier de grote acteurs van de toekomst?
Normaal is het laatste jaar op de toneelopleiding een bijzondere en symbolische periode. De studenten maken zich op voor een spannende sprong in het diepe, maar vieren ook het feit dat ze de school verlaten en de theaterwereld officieel betreden. Dit is normaliter inclusief afstudeerpresentaties en zelfs een festival waar ze hun projecten mogen etaleren aan het publiek. Het was dan ook enorm teleurstellend dat dit allemaal niet door kon gaan. Gelukkig krijgen ze nu toch de kans hun studietijd enigszins af te sluiten en hun talent te tonen!
Waarom kijken:
  • Fameuse filmscènes. Verschillende scenes van filmklassiekers worden nagespeeld door de talentvolle acteurs. The Breakfast Club (1985), Eternal Sunshine of The Spotless Mind (2004) en The Big Lebowski (1998). Het is hartverwarmend om talenten in de dop te zien zoeken.
  • De acteurs. Of je wil of niet, je merkt dat je tijdens het kijken je toch ineens casting director voelt. Van wie gaan we zeker meer horen? Wie is het absolute talent? In korte quotes leren we ze allemaal een beetje kennen. Voor velen was het een jaar vol twijfels en kwetsbaarheid. Niet gek, na een jaar in het ongewisse te hebben geleefd op een cruciaal kruispunt in hun leven. Nu krijgen ze eindelijk hun welverdiende afstudeerfeestje en de kans om te etaleren wat ze hebben geleerd. De blijdschap en dankbaarheid is aan het eind voelbaar!
  • De coaches. Malou Gorter (Oogappel), Mandela Wee Wee (Mocro Maffia) en Nasrdin Dchar (Rabat, Wolf) Tof om te zien hoe ze de jonge talenten weten uit te dagen. Zo dwingt Mandela een duo het openbare ongemak op te zoeken. Buiten op straat, tussen de mensen keihard ruzie maken…
> Kijk HIER naar de ontluikende talenten van de Lichting 2020.
Voetbal als esthetische kunstvorm
NTR / Sjoerd Derine
NTR / Sjoerd Derine
In de docufilm ‘FTBLL – Can you kick it’ brengt regisseur en choreograaf Marco Gerris een hommage aan dansvormen en disciplines die zijn geworteld in het straatleven.
De cultuur van de straat wordt door de liefhebbers van de ‘hogere kunsten’ nog niet altijd op waarde geschat. Toch zien we (terecht!) de laatste tijd steeds meer initiatieven die urban disciplines presenteren als de kunstvormen die in hun schuilen. ISH is een dansgroep die dat wel vaker doet. Op het Songfestival zagen we een indrukwekkende choreografie van een danser en een BMX-fietser. Dit keer is het een combinatie van breakdance en voetbal.
In de prachtig gefilmde docufilm bestormt het danscollectief al dansend en voetballend iconische Amsterdamse plekken zoals Koninklijk Theater Carré en Muziekgebouw aan ‘t IJ. Het is een visueel en fysiek schouwspel dat de zwaartekracht tart. Een verbluffend samenspel van handen, voeten en bal. Zien om te geloven. Echt waar.
Waarom kijken:
  • Breakdance. Hiphop was in zijn prille New Yorkse begin niet alleen muziek, maar ook beweging. Zogeheten b-boys maakte de bewegingen bij de muziek van de DJ’s en MC’s en gezamenlijk vertegenwoordigden ze zo, op nog niet eerdere getoonde wijze hun hoek van de straat. Inmiddels is breakdance een geaccepteerd onderdeel van het palet aan moderne dansen. Terecht, want de controle die de dansers over elk onafhankelijk lichaamsdeel hebben is ongeëvenaard.
  • Straatvoetbal. Laat je inpalmen door Edward van Gils, de Amsterdamse pionier die pingelen op straat wist te verheffen tot een topsportcultuur en, ja, zelfs kunstvorm. Edward danst, truukt en straalt plezier uit. Voetbal is een miljardenbusiness, maar hij is niet vergeten waar het voor velen begint: op de pleintjes. De groten der aarde, zoals Ronaldinho, Edgar Davids en Thierry Henry, spraken hun verwondering uit over zijn magische voeten en zijn bewegingen werden gebruikt voor reclames en zelfs computerspellen. En nu dus dans.
  • Klassieke beats. Zoals dans en voetbal op naadloze wijze versmelten, is ook de muziek een bijzondere mengeling van op het eerste gehoor tegenstrijdige elementen. De hiphop beats en drumcomputers van Rik Ronner gaan geweldig samen met de viool van Vera van der Bie. Voeg daar de bewegingen van de voetballers en dansers aan toe, en er vormt zich een poëtisch , hypnotiserend geheel dat betovert.
> Kijk FTBLL - Can U kick it HIER.
Vrouw aan het stuur
BNNVARA
BNNVARA
In de televisieregistratie van haar eerste solovoorstelling WRAK neemt Fadua El Akchaoui (o.a. te zien in de hitvoorstelling Melk en Dadels) ons mee op roadtrip door haar 38-jarige bestaan. Vanuit het autowrak op het podium vertelt ze over de drie centrale thema’s in haar leven: auto’s, mannen en de strijd om onafhankelijkheid.
“Auto’s zijn vrijheid” vertelt Fadua in het NRC. ‘’Ik ben opgegroeid in Alblasserdam, waar er één keer per uur een bus ging. Van jongs af aan werd mij ingeprent dat het belangrijk was om je rijbewijs te halen, om te kunnen gaan en staan waar je wil.” Toch blijkt de vrijheid niet vanzelfsprekend wanneer ze op haar 18e eindelijk haar rijbewijs haalt. Haar vader doet de onderhandelingen bij het kopen van haar eerste waggie, haar broer bepaalt waar ze wel en niet heen mag en haar losbandige vriend behandelt haar zonder enig respect. Fadua zit op de achterbank. Tótdat ze besluit: ‘’Voortaan rijd ik zelf”. 
Waarom kijken: 
  • Boodschap. De boodschap van Fadua is hoopvol en krachtig. “Aan alle kleine en grote Faduas die nu nog op de achterbank zitten: weet dat er een moment komt dat je zelf achter het stuur gaat zitten! Yallah, pak je sleutels!”
  • Taalkunstenaar. De voorstelling zit bomvol talige kunstwerkjes en creatieve verwijzingen. Zo beschrijft ze hoe in de Marrokaanse gemeenschap men kijkt naar ongetrouwde vrouwen. Als een soort “‘AliExpress versie van een getrouwde vrouw’: het lijkt erop, maar valt bij intensief gebruik van ellende uit elkaar”. Ook de metafoor van de auto komt meerdere malen slim terug. Wanneer ze over haar eerste liefde zingt: “ik vind het fijn als jij je lichten op mij schijnt. Band is zo sterk, kan niet uitglijden.” 
  • De muziek. De vrolijke, Marokkaanse nummers waar Fadua ritmisch op beweegt zijn een fijne afwisseling tussen de verhalen door. Én je leert Fadua er nog net een beetje beter door kennen. Precies wat de maker wil. “Alle angst en boosheid die we over elkaar voelen in de samenleving is vaak gebaseerd op het niet kennen van de ander. Maar als je de mens in elkaar herkent, zorgt dat voor een mooiere maatschappij.“ (Volkskrant)
> Stap in, doe je gordel om, en laat je door Fadua meenemen op een trip vol klootzakken, schroothopen en glimmende waggies. Bekijk de voorstelling HIER.
DIT WEEKEND: Jihad van Liefde
Een inspirerende verfilming van het boek en de toneelvoorstelling Jihad van de Liefde. Het verhaal gaat over Mohamed El Bachiri (gespeeld door George Tobal), die in 2016 zijn vrouw Loubna verloor bij de terreuraanslag in de Brusselse metro. In plaats van zich te laten meevoeren door wraak, wrok en woede, kiest hij er ondanks zijn intense verdriet voor haat met liefde te bestrijden. Een hoopvolle oproep tot medemenselijkheid, verzoening en veerkracht. 
> Zaterdag 5 juni, 23:05 uur, NPO 3
Komende week op NPO 2 extra
NPO 2 extra
Voor wie nog meer kunst en cultuur wil, is er dagelijks via het themakanaal NPO 2 extra onafgebroken kunst en cultuur te zien.
Kijk HIER waar je de zender vindt op jouw televisie. 
Liever op je laptop, tablet of telefoon? Dat kan HIER.
Ronald Snijders: One Man Show | Dinsdag 8 juni, 20:30 uur
Speciaal voor normale mensen houdt Ronald Snijders een groots opgezette split personalityshow. Het showballet, kandidaten, gastartiesten en de gestoorde nieuwsbulletins komen allemaal uit zijn hoofd. 
➢ Close Up: Het New York van kunstenaar Richard Estes | Woensdag 9 juni, 21:26 uur
Eind jaren 60 brak Richard Estes met de destijds dominante beweging van het abstract expressionisme in de schilderkunst en speelde hij een sleutelrol bij de herwaardering voor realistische kunst.
➢ De Warme Winkel - Afscheidstournee | Donderdag 10 juni, 20:30 uur
We volgen theatergroep De Warme Winkel op hun fietstocht langs theaters in hun onderzoek naar ascese als antwoord op de klimaatproblematiek.
Help ons groeien!
Ken je mensen die een nieuwsbrief over de beste kunst- en cultuurprogramma’s van die week wel kunnen waarderen?
Stuur de nieuwsbrief aan hen door en laat onze lezersschare groeien!
Nog niet geabonneerd? Doe dat dan HIER.
Dat was hem weer. Tot volgende week!
Vond je deze editie leuk? Ja Nee
NPO Cultuur nieuwsbrief
NPO Cultuur nieuwsbrief

NPO Cultuur is op dit moment het grootste podium dat de Nederlandse cultuurliefhebber kan bezoeken. Wekelijks zijn er tientallen programma’s uit alle uithoeken van de sector. Van kunst tot film en van muziek tot theater. Het gaat ons zelfs soms duizelen. Om die reden tipt een gloednieuwe redactie je iedere vrijdag mooie, belangrijke of interessante programma’s van afgelopen én komende week, zodat je niets hoeft te missen.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.