Bekijk profielpagina

Tachtigjarige pianolegende met natuurkracht + leven zonder applaus

NPO Cultuur nieuwsbrief
Welkom bij de NPO Cultuur nieuwsbrief!
Hoe is het om als kunstenaar te leven en werken? In het nieuwe seizoen van Art Dept. (NTR) zie je korte films over talentvolle kunstenaars gemaakt door talentvolle kunstenaars. Iedere aflevering bestaat uit een bijzonder portret of beeldcolumn, waarin een aspect van de kunstenaar wordt uitgelicht. Elk van de filmmakers schrijft de komende weken een bijdrage voor deze nieuwsbrief. Met deze week: Marije van der Hoeven over haar werk Nederlanders Zijn Gewoon Niet Zo Gek.
En verder in deze nieuwsbrief:
  1. Jacob Derwig speelt woongroepleider die totaal de weg kwijt is
  2. Benjamin Herman draait alle muziekstijlen kriskras door elkaar
  3. De stilte van het leven zonder applaus
  4. Paula Rego nu te zien in Den Haag
  5. Tachtigjarige pianolegende met natuurkracht
Tot slot vind je onderaan deze nieuwsbrief ook kijksuggesties voor het themakanaal NPO 2 extra, waarop dagelijks onafgebroken kunst en cultuur te zien is.
Veel plezier!

Gastredacteur Marije van der Hoeven over Nederlanders Zijn Gewoon Niet Zo Gek
Marije van der Hoeven | © Wiesje van Amstel
Marije van der Hoeven | © Wiesje van Amstel
Marije van der Hoeven is een 23-jarige filmmaker die in 2021 afstudeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht met haar film RAUW, een korte fictiefilm over 17-jarige Mara die met behulp van dans haar verdriet leert toe te laten na het overlijden van haar moeder. Marije haalt graag inspiratie uit haar eigen emoties en ervaringen en gebruikt dit om herkenning en emotie los te krijgen bij de kijker.
‘Mijn Art Dept. film Nederlanders Zijn Gewoon Niet Zo Gek kwam tot stand na een bijzondere, spontane ontmoeting. Tijdens een brainstorm-wandeling door ‘s Hertogenbosch kwam ik De Camping Koffietent tegen. Een initiatief om vrijwilligers die behoefte hebben aan meer contact en buurtbewoners in contact te brengen door middel van een piepklein brugwachtershuisje dat is omgetoverd tot koffietentje. Voor Nederlanders Zijn Gewoon Niet Zo Gek heb ik vrijwilliger Arischa een hele zondag gevolgd bij haar doel om zoveel mogelijk voorbijgangers muziek met elkaar te laten maken. Dit werd een enorm leuk, spontaan project waarbij ik de regie losliet en geen interviews heb gedaan, maar waarbij ik puur en alleen heb vastgelegd wat er die dag gebeurde. En er gebeurde veel!
Ik vind het erg bijzonder dat de Camping Koffietent op het eerste gezicht gewoon een koffietentje lijkt, maar dat het zo veel meer is dan dat. Tijdens de voorbereidingen van het filmen hoorde ik persoonlijke verhalen van de verschillende vrijwilligers die er werken en Arischa vertelde me die zondag hoe belangrijk haar werk bij het koffietentje voor haar is, vooral omdat ze een hele zware periode achter de rug had. Zo kwam ik er langzaam achter dat het doel van De Camping Koffietent helemaal niet is om koffie te verkopen. Het is een plek om steun bij elkaar te vinden. Het maken van deze film was voor mij een manier om even een kijkje te nemen in een voor mij onbekendere hoek van onze samenleving en ik hoop dat jij als kijker dat ook zo ervaart.’
➢ Kijk HIER Nederlanders Zijn Gewoon Niet Zo Gek (6 min.) van Marije van van der Hoeven voor Art Dept. (NTR)
Jacob Derwig speelt woongroepleider die totaal de weg kwijt is
De verschrikkelijke jaren tachtig | © VPRO
De verschrikkelijke jaren tachtig | © VPRO
De dramaserie De verschrikkelijke jaren tachtig - naar het gelijknamige boek van Tim Kamps - speelt zich af in een absurde wereld. Bert Otjes is de leider van een woongroep. Het idee was lief en simpel: alles is van iedereen. Het huis, geld, kleding, yoghurt en de kinderen. Maar Bert heerst ondertussen als enige man over vier vrouwen en vier kinderen. De spullen zijn nog steeds van iedereen, maar het meest van Bert. Het saamhorigheidsgevoel is ver te zoeken, evenals het plezier waarmee deze woongroep ooit werd gestart.
Waarom kijken?
  • Tijdmachine. Set design en styling van de personages zijn tot in de puntjes verzorgd. Van pakjes drinken, schoolpleinen en keukenontwerp tot walkmans, onderbroeken, gordijnen, kamerplanten en paarse spencers.
  • Eenzaamheid. Scenarioschrijver Kim van Kooten: ‘Eén van de huisregels van Berts woongroep is: de kinderen zijn van iedereen. Maar als je als kind wordt opgevoed met de gedachte dat je van iedereen bent, ben je eigenlijk van niemand. Het gevoel van eenzaamheid hangt over de hele woongroep: hoe meer ze hun best doen om het communegevoel te versterken, hoe eenzamer ze zich voelen.’
  • Jacob Derwig. Jacob Derwig speelt de rol van Bert met een André van Duin-achtig slapstick randje. Hij beweegt veel en wild en verkeert eigenlijk constant in een staat van paniek. Maar daaronder zie je ook een verdrietige en eenzame man. Het is heerlijk om te zien hoe Derwig het personage speelt.
  • Playlist vol meezingers. In de afleveringen volgt het ene aanstekelijke hitje de andere op: Nothing’s Gonna Stop Us Now van Starship, Don’t go breaking my heart van Elton John, Our House van Madness, One Of Us van ABBA en ga zo maar door. Je wilt gegarandeerd dansen, meezingen en naar het eerste het beste 80s themafeest.
➢ De 8 afleveringen van De verschrikkelijke jaren tachtig (VPRO) worden al vanaf 6 februari elke zondag om 21.15 uur uitgezonden op NPO 3 (25 min. per aflvering). Klik HIER om de serie terug te kijken.
Benjamin Herman draait alle muziekstijlen kriskras door elkaar
Get In! | © NTR
Get In! | © NTR
Saxofonist Benjamin Herman vierde afgelopen week de 150e aflevering van zijn podcast Get In! bij NPO Soul & Jazz. Met een speciale jubileumaflevering blikt Herman terug op een aantal muzikale hoogtepunten uit het archief dat hij in de afgelopen twee jaar heeft opgebouwd.
Wie Benjamin ontmoet of waar hij uithangt bepaalt wekelijks welke platen hij uitkiest voor Get In! Van vergeten Europese jazzhelden tot obscure tracks van legendarische musici. Van straight ahead jazz tot afro-beat, van ska tot surf. Specials over Japan, België, Scandinavië, filmmuziek, sitars, Valentijnsdag, dierendag, sterfdagen en verjaardagen: Alle afleveringen zijn persoonlijk samengesteld, met liefde voor de muziek.
 ➢ Get In! (NTR) beluister je HIER of via je favoriete podcast-app (60 min. per aflevering)
De stilte van het leven zonder applaus
Sigrid Koetse | © MAX
Sigrid Koetse | © MAX
‘Ik ben vergeten’, antwoordt actrice Sigrid Koetse op de vraag wat ze vindt van de documentaire die over haar gemaakt wordt. Ze herhaalt met breekbare stem: ‘Echt, lieve schat, ik ben al vergeten.’ Maar daar brengt filmmaker Wytse Koetse verandering in met zijn documentaire Tante Iki. Wytse, de neef van Sigrid, zet zijn tante opnieuw in de spotlight. Hij brengt in beeld hoe zijn tante vereenzaamt en haar dagen slijt achter de spreekwoordelijke geraniums.
Waarom kijken?
  • Leven zonder applaus. Koetse won allerlei prijzen en wordt de ‘grande dame’ van het Nederlandse theater genoemd. Het grootste deel van haar leven brengt zij door in de publieke belangstelling. Ze is altijd omringd door een menigte bewonderaars, theaterzalen en haar mede-acteurs. Maar nu is ze ver in de tachtig en spendeert ze haar tijd thuis, worstelend met de stilte van het leven zonder applaus. Sigrid memoreert het theater, dat veel voor haar betekend heeft. Die herinneringen vormen haar enige troost.
  • Spanning. In Tante Iki ontstaat er soms ook spanning tussen de actrice en de documentairemaker. Sigrid haalt fel uit, raakt geïrriteerd of wil het liefst weglopen bij een bezoek aan de Stadsschouwburg. Ook legt Wytse vast hoe Sigrid stemmen hoort. Daarover heeft ze zichzelf een briefje geschreven: ‘Ze zitten in je hoofd!!! Ze zijn niet echt.’
  • Interieurinspiratie. De documentaire is grotendeels gefilmd in het Amsterdamse huis van Sigrid en dat is heerlijk om naar te kijken. We zien bloemetjesbehang op het plafond, zorgvuldig gedecoreerde kamers, veel kunst en prachtige antieke meubels.
➢ Kijk de 2Doc Kort documentaire Tante Iki (MAX) HIER (27 min.)
Paula Rego nu te zien in Den Haag
Paula Rego | © AVROTROS
Paula Rego | © AVROTROS
Machtsverhoudingen, seksualiteit en mythologie lopen als een rode draad door het oeuvre van de Britse kunstenares Paula Rego (1935). Rego groeide op in Portugal, het land dat haar vader ‘een verschrikkelijk land voor vrouwen’ noemde. Voor haar studie ging ze naar Londen, waar ze zich later definitief vestigt en uitgroeit uit tot een van de grootste sterren van de hedendaagse schilderkunst. Benieuwd naar haar werk? Het is te zien in Kunstmuseum Den Haag tot en met 20 maart! 
Rego schildert in de stijl van het magisch realisme. Toen het expressionisme aan het begin van 20e eeuw in opkomst was en schilderijen steeds abstracter werden, deed zij juist het tegenovergestelde: ze schildert figuratieve werken, maar met de verbeelding als uitgangspunt in plaats van de realiteit. Met licht, kleur, vorm en diepte geeft Rego een kijkje in een wereld van persoonlijke tragedie, perverse fantasieën en ongemakkelijke maatschappelijke thema’s.
Ralph Keuning, directeur van Museum de Fundatie, ging voor het programma Nu te Zien! langs bij de tentoonstelling in Den Haag.
➢ Klik HIER de tentoonstelling over Paula Rego in Nu te Zien! (AVROTROS) te kijken (6 min.)
Tachtigjarige pianolegende met natuurkracht
Martha Argerich | © AVTROTROS
Martha Argerich | © AVTROTROS
Vorige week speelde meesterpianist Martha Argerich de sterren van de hemel in De Doelen in Rotterdam. Samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest liet ze niet alleen haar lievelingsstuk, het Pianoconcert in G van Ravel, horen maar ook Stravinsky’s Vuurvogelsuite, een suite voor klavecimbel van Bach én de Tweede Symfonie van Willem Pijper. Het concert is echt steengoed en overdonderend qua orkestbezetting!
Rick van Veldhuizen schrijft in De Volkskrant over het concert: ‘Al meteen als ze losbarst in mechanische, parelende vingeroefeningen, toont Argerich zich een natuurkracht. Als iemand die dit concerto al decennialang volledig bewoont, is ze niet bang flink met het meubilair te slepen. Ze brengt Ravels jazzdeuntjes met nét wat schmierend rubato, en in de cadens vertraagt en versnelt ze trillers zodat ze nu weer als een waas, dan weer fel staccato klinken. Zo onderscheidt ze zich niet alleen van haar eigen uitvoeringen van dit werk, maar ook van de 'nettere’, preciezere uitvoeringen van anderen. In het fijn bedeesd gebrachte tweede deel merk je dat haar klank net zozeer voeten- als handenwerk is. Ze laat geen van beide pedalen ook maar een moment onberoerd, waarmee ze een glasheldere frasering afwisselt met vreemde nagalmeffecten. Trouw aan haar reputatie kiest ze, zelfs in haar geijkte repertoire, niet voor het gebaande pad.‘
Waar wacht je nog op?
➢ Beluister hier het Avondconcert (NTR) met Martha Argerich HIER terug (84 min.)
Komende week op NPO 2 extra
Via het themakanaal NPO 2 extra is dagelijks onafgebroken kunst en cultuur te zien. Kijk HIER waar je de zender vindt op jouw televisie. Liever op je laptop, tablet of telefoon? Dat kan HIER.
 Sonatinas 4 Feet | © NTR
Sonatinas 4 Feet | © NTR
Wat kun je deze week op NPO 2 extra verwachten?
➢ Sonatinas 4 Feet | Zondag 27 februari, 21.46 uur
Magische schuimrubberen sculpturen en acrobatische urban dance komen samen in Sonatinas 4 Feet, een voorstelling geïnspireerd door het werk van de Braziliaanse fotograaf Alair Gomes. De making of Sonatinas 4 Feet kun je bekijken voorafgaand aan de uitzending van de voorstelling om 21.40 uur.
➢ Boudewijn Büch - Verdwaald tussen feit en fictie | Maandag 28 februari, 20.30 uur
Na het plotselinge overlijden van Boudewijn Büch in 2002, krijgt de populaire schrijver en mediapersoonlijkheid in talloze publicaties het etiket fantast en zelfs leugenaar opgeplakt. In deze documentaire doet regisseur Leo de Boer met hulp van biograaf Eva Rovers een poging de complex verknoopte verhalen van en rond Büch te ontwarren.
➢ Jekkers & Jeroen: Als we zo vrij mogen zijn | Donderdag 3 maart, 22.33 uur
Weinig mensen weten dat de cabaretiers Harrie Jekkers en Jeroen van Merwijk al heel lang goed bevriend zijn en dat ze in 1987 al een keer samen op de planken hebben gestaan, ver voordat ze allebei als soloartiest bekendheid kregen. Hun wens om nog eens samen een programma te maken gaat nu dan eindelijk in vervulling. In Als we zo vrij mogen zijn laten ze met oude en nieuwe liedjes, verhalen en dialogen zien wat ze gemeen hebben, maar ook waardoor ze zich van elkaar onderscheiden.
➢ Johnny Cash - Live in Johnstown | Vrijdag 4 maart, 22.42 uur
Registratie van het benefietconcert dat Johnny Cash & The Carter Family gaven om geld op te halen voor een ziekenhuis in Kenia. Opgenomen op 17 september 1991 in de Greater Johnstown Fellowship Church, Pennsylvania.
Nog meer NPO Cultuur!
NPO Cultuur Instagram is een aanvulling op het aanbod van onze nieuwsbrief. Met de beste dagelijkse kijk- en luistertips - zoals je van ons gewend bent - maar ook met exclusieve content, zoals de Kunstvlog!
Rachel Pouwer op @npocultuur | © NTR
Rachel Pouwer op @npocultuur | © NTR
Alles over kunst en cultuur van de gehele publieke omroep, verzameld op een pagina? Ga naar: https://welkom.npo.nl/themas/kunst-cultuur
Vond je deze editie leuk? Ja Nee
NPO Cultuur nieuwsbrief
NPO Cultuur nieuwsbrief

NPO Cultuur is op dit moment het grootste podium dat de Nederlandse cultuurliefhebber kan bezoeken. Wekelijks zijn er tientallen programma’s uit alle uithoeken van de sector. Van kunst tot film en van muziek tot theater. Het gaat ons zelfs soms duizelen. Om die reden tippen wij je iedere vrijdag mooie, belangrijke of interessante programma’s van afgelopen én komende week, zodat je niets hoeft te missen.

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.