Bekijk profielpagina

Wie is Simone Kleinsma's heldin? + de dromen van Constant Nieuwenhuys en Adelheid Roosen.

NPO Cultuur nieuwsbrief
Welkom bij de NPO cultuur nieuwsbrief!
Soms lijkt het alsof het leven alleen maar gaat over debatten, leugens, halve herinneringen en mislukte formaties. Om het c-woord nog maar niet te noemen. Gelukkig zijn er dan kunstenaars die ons helpen verlangen, dromen, fantaseren. En die ons een positieve blik geven op de toekomst.
  1. Verlangen naar betere tijden in Als ik je weer zie.
  2. Simone Kleinsma kijkt weer vooruit in haar nieuwe solo.
  3. Cobra-voorman Constant Nieuwenhuys die na de oorlog droomde van zijn ideale wereld.
  4. Kunstenaar Marlou Fernanda droomt van wereldfaam, maar twijfelt of ze haar zieke moeder alleen kan laten.
  5. Plezier in het theater: Adelheid Roosen en collega’s die ons via tv het gevoel geven weer even in het theater te zijn. En een enorm creatieve familiemusical Alice in Wonderland die je nóg meer doet verlangen naar het theater. 
Veel inspiratie en plezier!
De NPO Cultuur Redactie

De pijn van de toiletjuffrouw
Renze Klamer en Leona Philippo (bron: BNNVARA)
Renze Klamer en Leona Philippo (bron: BNNVARA)
In Als ik je weer zie brengen artiesten als OG3NE, Douwe Bob en de Dolly Dots vanuit de Ziggo Dome een muzikale ode aan al de werknemers in de kunst- en cultuursector die door corona hun werk niet kunnen uitvoeren. Samen halen ze warme herinneringen op van het leven backstage of aan geliefde personen uit de sector, onder leiding van Leona Philippo en Renze Klamer.
“Als ik jullie weer zie… als ik jullie éindelijk weer zie.. dan ga ik janken denk ik!” De urgentie en emotie is duidelijk voelbaar in Brigitte Kaandorps stem. “De chauffeur van mijn decor, Bep van de bitterballen in de artiestenfoyer…en zélfs de plakkers die overal posters met mijn kop opplakken. Ik mis jullie!
Van technici tot decorbouwers en van kostuumontwerpers tot toiletjuffrouwen en cateraars. Ook zíj́ zitten al meer dan een jaar thuis. Martine Gosselink, directeur van het Mauritshuis vertelt met liefde over de ruim 45.000(!) medewerkers en vrijwilligers die jaarlijks 2200 tentoonstellingen verzorgen in alle musea in Nederland. Als ik je weer zie steekt hen en al hun collega’s in de andere sectoren een muzikaal hart onder de riem. Maar wat de avond vooral maakt zijn de gesprekken en filmpjes van artiesten over hun collega’s achter de schermen, waarin de gedeelde frustratie, hoop en liefde voelbaar zijn. En het verlangen naar betere tijden. 
Corona-bevrijdingsdag
Eric van Eerdenburg, directeur van Lowlands, ziet de toekomst rooskleurig in: “In juli verwacht ik dat de vaccinaties rond zijn en de ziekenhuizen leeg. Daarom gaan we gewoon beginnen! Medewerkers die ik bel met het goede nieuws springen een gat in de lucht. In augustus gaat Lowlands corona-bevrijdingsdag worden.” 
> Bekijk de afwisselende uitzending, met o.a. klassiek, moderne dans en zelfs dragmusical hier.
Simone Kleinsma kijkt weer vooruit
Simone Kleinsma in Theater Maas (bron: AVROTROS)
Simone Kleinsma in Theater Maas (bron: AVROTROS)
Zangeres en musicalster Simone Kleinsma kijkt na het leed van de laatste jaren vooral vooruit. Samen met Cornald Maas bespreekt ze in alweer de zesde aflevering van Theater Maas naar welke voorstellingen ze allemaal uitkijkt. 
Ze licht een tipje van de sluier op van haar eigen aankomende solovoorstelling, dit najaar in de theaters. Persoonlijker dan ooit, met zeker aandacht voor het verlies van haar man Guus, maar het moet niet te verdrietig worden. “Het moet licht zijn. Ik wil kleur geven, troost en hoop bieden” aldus de musicalster. 
Van andere makers kijkt ze vooral uit naar Instead of Heroes, waarin Elsie de Brauw een ode brengt aan vrouwelijke helden. Van Jane Fonda en Hannah Arendt tot Rosa Luxemburg en Tracey Emin. Kleinsma vertelt vol liefde over háár persoonlijke heldin. 
> Wie dat is, en waar ze nog meer naar uitkijkt is hier te zien.
Kinderlijke fantasie van Constant Nieuwenhuys
Aafke Romeijn met een futuristische maquette van Nieuwenhuys (bron NTR)
Aafke Romeijn met een futuristische maquette van Nieuwenhuys (bron NTR)
In een nieuwe MUST tipt Schrijver en muzikant Aafke Romeijn de documentaire over Constant Nieuwenhuys’ ‘New Babylon’: zijn visie op een nieuwe wereld na de oorlog. In de docu duiken we diep in de kisten uit de kelders van het Haags Gemeentemuseum, waar de maquettes, ontwerpen en filosofie ervan liggen opgeslagen. 
We kennen Constant vooral als schilder van de CoBrA-beweging, de vernieuwende club kunstenaars, opgericht in 1948. Na de oorlog begon hij na te denken over de toekomst. Hoe willen we leven in een dichtbevolkte wereld? Als een fantasierijke architect begon hij met schilderijen en maquettes zijn ideale wereld te verbeelden. Hierin kan de Homo Ludens, “de speelse mens”, optimaal floreren. Het werd een architecturaal netwerk dat boven de aardbodem zweeft, met de naam New Babylon, een provocatieve knipoog naar de in de Bijbelse traditie vervloekte stad. 
Aafke Romeijn heeft zich voor haar volgende roman laten inspireren door de verbeeldingskracht van Constant in een verhaal over alternatieve gemeenschappen. En geef haar eens ongelijk. De afgelopen jaren vol economische en sociale crises hebben stof gegeven tot nadenken hoe we ons tot elkaar en de natuur verhouden.
Utopieën bestaan niet
Fantaseren over de toekomst gebeurt eindeloos. Van Elon Musk, die hoopt Mars te kunnen bevolken tot Arnold Schwarzenegger die Mars al bezocht in Paul Verhoeven’s Total Recall; van Orwell’s dystopische toekomstbeeld in ‘1984’ tot de mythologie van Atlantis: allemaal borduren ze voort op de ‘wat als’-scenario’s en alternatieve gemeenschappen die ook Constant Nieuwenhuys in zijn greep hielden. 
Vaak pakken deze verhalen niet goed uit. Maar wat je vooral mee moet nemen uit de documentaire, en wat Aafke ook mooi onderschrijft, is de oeverloze, bijna kinderlijke fantasie van Constant. De mens is in staat om zo ver buiten zijn of haar realiteit te stappen, dat er altijd wel iets nieuws bedacht kan en zal worden. Dat geeft hoop.
> Bekijk die fantasiewereld in de documentaire ‘De Oneindige Wereld’ hier.
> Kijk hier de aflevering van MUST, waarin Aafke Romeijn de tentoonstelling over ‘New Babylon’ bezoekt. 
Adelheid Roosen in een driehoeksverhouding
Verknipte relaties in Rijsen & Rooxman en DeDikkeMuiz&Sjors (bron: Frank Bloem)
Verknipte relaties in Rijsen & Rooxman en DeDikkeMuiz&Sjors (bron: Frank Bloem)
Het volgende hoofdstuk uit de serie ‘theaterstukken op tv’, die twee weken geleden is gestart. Theater ervaren vanuit je woonkamer. Afgelopen week was het de beurt aan Adelheid Roosen, Titus Muizelaar, Lineke Rijxman en George de Groot met hun wervelende voorstelling over de huidige staat van de (of hun?) liefde. 
Adelheid en Titus zijn al lang een stel, maar ooit had Titus met Lineke. Na 15 jaar is dat verworden tot een soort driehoeksverhouding met nogal wat onuitgesproken gevoelens en oud zeer. Wat volgt is een kakofonische mix van vurige dialogen, onderdrukte emoties en passievolle liefdesverklaringen, ondersteund door fladderende choreografieën en flarden klassieke muziek.
Maar we zullen niet te veel voorkauwen. Theater moet je zelf ervaren. Maar kan dat wel thuis? In het theater ben je voor 2 uur even ‘van de wereld’. In het donker, zonder telefoon, volledig geconcentreerd. Thuis hoor je de wasmachine, je man met de chips, of de hond. Of kijk je met de gordijnen dicht, telefoon uit? Alleen, of als een uitje binnenshuis met een vriend of vriendin? Inclusief een drankje vooraf en een praatje achteraf?
Aan de kant van de makers wordt in ieder geval veel nagedacht over hoe theater te vertalen naar tv, zonder dat het meteen een film wordt. Het is dan ook leuk om te zien dat ‘Rijsen & Rooxman en DeDikkeMuiz&Sjors’ weer heel anders is bewerkt voor televisie dan bijvoorbeeld de eerdere voorstelling ‘De Hokje’. De restricties (als je ze zo wilt noemen) van het podium worden een stuk minder verbloemd. De bewegingen over de planken, de personage-wisselingen van de spelers. Theater waar je bovenop zit!
> Kijk Rijsen & Rooxman en DeDikkeMuiz&Sjors hier
Theater vooruit 
We zijn benieuwd hoe de komende weken andere stukken zijn vertaald naar het scherm. Zaterdag volgt ‘Alles in de Hens’ van en met Marcel Hensema. Een one-man show waarin beweging centraal staat. Wandelend probeert hij los te komen van de drukte, het werk en het gepieker over zijn leeftijd. 
> Hoe hij dat verbeeldt, zien we op 10 april, 20.30 uur, op NPO 2 extra
Mama of MoMa?
Marlou Fernanda met haar zieke moeder
Marlou Fernanda met haar zieke moeder
Een kort aangrijpend portret van de jonge Rotterdamse kunstenaar Marlou Fernanda, die staat voor een onmogelijk dilemma. Het is een aflevering uit de serie ‘Art Dept.’, een educatieproject voor jonge filmmakers (zoals deze aflevering Naomi White) die de kans krijgen een portret te maken van een kunstenaar. Dit levert elke week weer nieuwe perspectieven en stijlen op. 
Op jonge leeftijd leerde Marlou Fernanda van haar moeder dat gevoelens en een innerlijk gevecht kan worden omgezet in creativiteit. Nu staat ze op een tragische t-splitsing. De ene is een carrièrepad van een succesvolle kunstenaar, op de andere begeleidt ze haar zieke moeder. En laat dat nou net de vrouw zijn, wier tekenkunsten Marlou inspireerde om als klein meisje te gaan creëren. Die haar uitbundige stijl voedde door de eigenzinnigheid en emoties te bekrachtigen. Haar moeder lijdt aan een zeldzame spierziekte, PLS, waardoor ze steeds slechter kan bewegen en nog slechts communiceert met klanken. Deze weet Marlou te vertalen tot woorden en zinnen, hetgeen de diepe band tussen de twee laat zien.
Expressieve zelfportretten
Met expressieve, energieke kleuren en penseelstreken legt Marlou haar ziel bloot. “Elk werk is in zekere zin een zelfportret,” vertelt ze aan VOGUE. En dat doet ze zo goed, dat VICE haar in een adem durft te noemen met Dali en Basquiat, toch schilders die hangen in de musea over de hele wereld, van Boijmans tot het MoMa in New York. Het is dan ook niet gek dat haar loodzware thuissituatie en haar ontluikende carrière tot zo’n dilemma leiden. 
> Kijk hier deze aflevering van Art Dept., een bijzonder en kwetsbaar portret van een kunstenaar en haar moeder. 
Schilderachtig theatersprookje
Creatieve kostuums in Alice in Wonderland (bron: Phile Deprez)
Creatieve kostuums in Alice in Wonderland (bron: Phile Deprez)
Voor de hele familie die het theater mist: een registratie van de sprookjesachtige Maasvoorstelling Alice in Wonderland. 
Normaliter houden we het bij vier à vijf tips. Maar deze was te leuk om voorbij te laten gaan. Want of je nu 8 of 108 bent, deze versie van Alice in Wonderland is een lust voor het oog én hart! 
Zo blijkt o.a. uit de lovende recensies en een prijs voor meest indrukwekkende decorontwerp. En dat kan ook niet anders: het telkens van uitzicht verspringende, geometrische decor van ontwerpster Sanne Danz laat je in verwondering achter. 
Regisseur Moniek Merkx zuigt je met sprookjesachtige beelden, live popmuziek en alle wonderlijke wezens die Alice ontmoet zonder moeite het verhaal in. Een pratende mug, een deftige muis en een verlegen konijn… in het Wonderland van Alice kan het allemaal. Met o.a. (volgens de Volkskrant) een ‘gevaarlijk goede Romana Vrede’
Duik met het hele gezin op de bank en laat je meevoeren in een wereld van verbeelding, fantasie en avontuur. Kijk de voorstelling hier.
Komende week op NPO 2 extra
Voor wie nog meer kunst en cultuur wil, is er dagelijks via het themakanaal NPO 2 extra onafgebroken kunst en cultuur te zien.
Kijk hier waar je de zender vindt op jouw televisie. 
Liever op je laptop, tablet of telefoon? Dat kan hier.
➢ Podium Dans Special: Antonin Rioche | Zaterdag 10 april, 19:25 uur
De Franse choreograaf Antonin Rioche verlegt de grenzen binnen de kunst. Met zijn werk weet hij op indringende en persoonlijke wijze de vinger op de zere plekken te leggen van ons moderne leven.
➢ The Beethoven Project | Zondag 11 april, 20:30 uur
Een balletvoorstelling waarin choreograaf John Neumeier een poging doet om de vorm en muziek van Beethovens muziek fysiek vorm te geven. Met muziek verzorgd door de Deutsche Radio Philharmonie o.l.v. Simon Hewett.
➢ Golden Earring | dinsdag 13 april, 22:05 uur
Begin 2021 werd plots het einde van de groep Golden Earring aangekondigd. Leo Blokhuis brengt een eerbetoon aan de Golden Earring met vintage archiefbeelden die je al lang niet meer, of nog nooit hebt gezien.
Direct na Blokhuis Extra een registratie van het concert dat Nederlands grootste rock-‘n-rollband gaf op de 50ste editie van Pinkpop.
➢ De jongensdroom - Theo Jansen | Woensdag 14 april, 21:20 uur
Theo Jansen maakt nieuw leven uit plastic dat hem moet overleven. Strandbeesten gemaakt van elektriciteitsbuizen, tiewraps en zeilen. Hoe ver gaat hij komen in zijn sprookje?  
Help de nieuwsbrief groeien
Ken je mensen die een nieuwsbrief over de beste kunst- en cultuurprogramma’s van die week wel kunnen waarderen?
Stuur de nieuwsbrief aan hen door en laat onze lezersschare groeien!
Nog niet geabonneerd? Doe dat dan hier.
Dat was hem weer. Tot volgende week!
Did you enjoy this issue? Yes No
NPO Cultuur nieuwsbrief
NPO Cultuur nieuwsbrief

NPO Cultuur is op dit moment het grootste podium dat de Nederlandse cultuurliefhebber kan bezoeken. Wekelijks zijn er tientallen programma’s uit alle uithoeken van de sector. Van kunst tot film en van muziek tot theater. Het gaat ons zelfs soms duizelen. Om die reden tipt een gloednieuwe redactie je iedere vrijdag mooie, belangrijke of interessante programma’s van afgelopen én komende week, zodat je niets hoeft te missen.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.